چکیده :

توسعه همواره واژه ای بوده است که در دهه های اخیر در میان ادبیات علوم اقتصادی و سیاسی ایران بسیار رایج گردیده است و این توسعه هر روز که به جلوتر می رویم ابعاد و پیچید گی های خاص خود را پیدا کرده است. یکی از واژه های جدید در حوزه علوم اقتصادی توسعه خوشه های کسب و کار می باشدکه از سال 1379 وارد ادبیات علوم توسعه ای کشور به طور جدی و حرفه ای گردیده است. سیاست کلی نظام در خصوص توسعه کشور حمایت ویژه از راهبرد این نوع توسعه می باشد ولی به دلیل نو بودن مفاهیم و ادبیات آن برای بیشتر مدیران اجرایی در گیر کار های توسعه ای و همچنین فقدان سند استراتژی توسعه خوشه های کسب و کار در مقیاس ملی باعث کند ی و پیشرفت این نوع توسعه و غالبا درگیری سازمان های اجرایی بر سر مفاهیم این نوع توسعه گردیده است . خوشه های صادرات محور – خوشه های کار گرا – خوشه های تعاون محور - خوشه های صنعتی - خوشه های کشاورزی محور همگی جز واژه های هستند بر اثر نبود یک ادبیات واحد در بین سازمان های اجرایی کشور به وجود آمده و هرکدام به دنبال ساز و کار های خاص خود می باشند . صنعت توریسم و زیر مجموعه آن اکو توریسم هم با توجه به رویکرد جدیدی که در سال های اخیر در قبال آن گرفته شده است برای توسعه خود می بایست یکی از متد های علمی توسعه جهانی را برگزیند . توسعه خوشه ای و شبکه ای یکی از متد هایی است که جامعه جهانی برای رشد و ارتقا کسب و کار ها و ارتقا خود در رتبه بندی اقتصاد جهانی بر گزیده است.با توجه به وجود جاذبه های گردشگری و توریستی بی نظیر استان زنجان و بکر بودن بسیاری از نقاط آن می طلبد که از هم اکنون با اجرای این متد در کوتاهترین زما ن ممکن به ایجاد و خلق ثروت در دراز مدت در استان اقدام نمود .

کلید واژگان :

خوشه های کسب و کار ، شبکه ، سرمایه اجتماعی ، مطالعه شناختی ، توریست



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک