چکیده :

استقرار و بقاي صنعت گردشگری، بدون كار مولد و سودآور براي کشور غير ممكن است. به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری، ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات مربوطه به عنوان لازمه توسعه خدمات فرهنگی گردشگری کشور، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. در حقیقت ترویج کارآفرینی در گردشگری باعث کاهش بیکاری در این بخش اقتصادی و افزایش بهره وری افراد و منابع و بالطبع افزایش درآمد مردم جامعه می گردد. هنگامي كه صحبت از موفقيت و ماندگاري این صنعت به ميان مي آيد، پاسخ به اين پرسش كه موفقيت و معيار سنجش آن چيست؟ ضروري به نظر مي رسد. هدف اين مطالعه شناسايي شاخص هاي موفقيت كارآفرينی در حوزه گردشگری از ديدگاه آنان بوده و روش تحقیق مقاله توصيفي- پیمایشی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از دو روش كيفي و كمي استفاده شده است. در بخش كيفي از گروهی مشتمل بر 12 نفر كارآفرين حوزه گردشگری به صورت مصاحبه ي باز، خواسته شد تا شاخص هايي كه كارآفرين موفق را از كارآفرين غير موفق متمايز مي كند، را بيان كنند. پس از تحليل محتوايي داده ها 12 شاخص موفقيت به دست آمد. در بخش كمي، جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه اي با 50 گزاره در اختيار 60 نفر از كارآفرينان صنعت گردشگری قرار گرفت تا شاخص هاي موفقيت را اولويت بندي كنند. سپس با استفاده از مقیاس لیکرت و نرم افزار SPSS و Excel، تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد.

کلید واژگان :

كارآفريني،گردشگری، شاخص، موفقيت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک