چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تنظیم شناختی هیجان با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم ارومیه بوده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی ، از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقیق کمی و از نظر جمع آوری داده ها و تحلیل آنها به روش توصیفی از نوع ماتریس همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان ارومیه به تعداد 1400 نفر بود که بصورت نمونه گیری تصادفی ساده براساس جدول مورگان 300 نفر از بین کل جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شد ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه های استاندارد تنظیم شناختی هیجان)گارنفسکی و کرایج، 2006 ( و پرسشنامه اضطراب امتحان)ساراسون، 1957 ( و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی هارتنر) 2009 ) است که پایای پرسش نامه ها به ترتیب 70 / 0 ، 85 / 0 ، 78 محاسبه شده است که پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تائید شد.آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار spss28 در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج بدست آمده نشان داد بین تنظیم شناختی با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم ارومیه رابطه معنادار منفی وجود دارد.انتظار می رورد با نتایج احصاء شده از این تحقیق بتوان قدم مثبتی در جهت کاهش اضظراب امتحان دانش آموزان متوسطه برداشت.

کلید واژگان :

تنظیم شناختی راهبردی، اضطراب، امتحان، پیشرفت تحصیلی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک