چکیده :

این تحقیق با هدف سنجش انواع نيازهاي نوين فرهنگي خانواده هاي تحت حمايت از ديدگاه دانشجويان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان چهارمحال و بختياري و اولويت بندي آنان انجام شذه است. قلمرو موضوعی آن عبارتند از شناسایی و اولویت بندی نیازهای فرهنگی (آموزشي و پژوهشي- مذهبي- تفريحي - ورزشي - فراغتي - رسانه اي - هنري ). روش تحقيق توصيفي،مقطعي cross-sectional از نوع پيمايشي است. در اين تحقيق متغير اصلي مورد برر سي« نیازسنجی فرهنگی »حالت وابسته داشته و متغيرهاي ديگر (سن، جنس، بومی و غیر بومی بودن و..) از نوع زمينه اي و مستقل با آزمون فرض آماري به لحاظ ايجاد ارتباط و به لحاظ وجود اختلاف بررسي مي گردند.جامعه آماري اين طرح شامل كليه دانشجویان تحت پوشش در سال1391مي باشند.از بين كليه دانشجوبان حدود 384 بر اساس فرمول نمونه گيري زير انتخاب شدند. نحوه انتخاب نمونه به اين صورت بوده است که با استفاده از مطالعه مقدماتي، نسبت صفت (شکاف بين سطح موجود و مطلوب نيازهاي دانشجویان) مطالعه گرديد. 50 درصد از پاسخگويان، مطالعه مقدماتي اين شکاف را در حد متوسطی ارزيابي کرده و 50 درصد، در حد بالا دانسته¬اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته حول محــور نيازها تنظيم شده است. تکنيک نياز سنجي مورد استفاده در اين پژوهــش از نوع گاما مي¬باشد. در نوع گاما، اولويت¬بندي نيازها مورد توجه مي¬باشد. اعتبار ابزار اندازه گیری از نوع صوری بوده و پایایی ابزار نیز با استفاده از فرمول کرونباخ برابر با 88/ می باشد. یافته ها: اولویت اول نیازهای فرهنگی به ترتیب عبارتند از: در بخش نیازهای آموزش و پژوهشی اخلاق و سلامت معنوي – نشریات فرهنگي و اجتماعي - سمينار مشاوره ي اخلاق و سلامت معنوي، در بخش نیازهای تفریحی فضاها و مراكز فرهنگي فضاهاي مذهبي، در بخش نیازهای ورزشي ورزش هاي رزمي در بخش نیازهای فراغتی و فعاليت هاي فوق برنامه سفرهاي زيارتي، در بخش کانونهای فرهنگی هنری كانون هاي فرهنگي هنري مسائل مذهبي، در بخش نیازهای رسانه ای بررسی موضوعات علمي و برپایی نمايشگاه ها و بازارچه هاي كتاب و برگزاری کنسرت های سنتي و آييني و پخش فيلم هاي سينمايي خانوادگی، در بخش نیازهای مذهبی شرکت در اعياد ديني و مذهبي در بخش نیازهای هنري صنايع دستي (معرق، سفال و ...) و آموزش هنرهاي خانگي جزء اولویت ها بوده اند. همچنین نتايج آزمون نشان می دهد که بین نیاز فرهنگی آموزش و فراغتی و مذهبی با کلیه متغیرهای زمینه ای رابطه معنادار وجود دارد و همچنین بین مقطع تحصيلي و رشته تحصيلي با نيازهاي فرهنگي رابطه وجود دارد. در نهایت سناریوی شبکه سازی در کمیته امداد مطرح گردیده است.

کلید واژگان :

نیاز، نیاز سنجی، نیازسنجی فرهنگی، دانشجویان، شبكه امداد فرهنگي



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک