چکیده :

چکیده سابقه و هدف: با پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل گرایش توده مردم و مسؤولین کشور به آموزه‌های اسلامی از یک سو، و تحریم‌ها و فشارهای خارجی از سوی دیگر، کشور به سمت خودکفایی و مصرف کالاهای ساخت داخل حرکت کرد. پس از پایان جنگ تحمیلی و شروع سازندگی، وسعت بیشتری در اقتصاد کشور حاصل شد اما این وسعت که می توانست موجبات یک جهش اقتصادی را به همراه داشته باشد، با تغییر الگوی مصرف جامعه و تمایل به سمت مصرف بیشتر و تجملاتی، الگوی مصرف به سمت کالاهای خارجی تغییر یافت. با اتمام جنگ، تعامل سیاسی و اقتصادی کشور با دیگر کشورهای دنیا رشد می¬کرد و لازمه‌ی این امر، ورود کالاهای خارجی به داخل کشور بود. هدف پژوهش حاضر بررسی علل گرایش دانش¬آموزان به کالاهای خارجی در دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان¬های دیواندره و سروآباد به منظور ارائه راهکارهای عملی و علمی در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری در ارائه یک الگوی . مواد و روش ها: روش تحقیق پیمایشی توصیفی و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه مورد پژوهش کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان¬های دیواندره و سروآباد و نمونه آماری آن شامل 370 نفر که با استفاده از فرمول کوکران و به شیوه تصادفی صورت گرفته است، می¬باشد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق منابع کتابخانه¬ای شامل (مجلات، روزنامه¬ها و...) و جهت بررسی فرضیات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. یافته ها: بین «میزان گرایش دانش¬آموزان به کالای خارجی» و «در دسترس بودن آن» تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. به عبارت دیگر با بیش از 95 درصد اطمینان می¬توان گفت که گرایش دانش¬آموزان به کالاهایی که در دسترس هستند، بیشتر است. بین «میزان گرایش دانش¬آموزان به کالاهای خارجی» و «میزان کیفیت کالاها» رابطه معناداری در سطح 5 درصد وجود ندارد. یعنی با بیش از 95درصد اطمـینان (در سطح 5 درصد) می¬توان گفت که کیفیت کالا تأثیر قابل ملاحظه¬ای در گرایش دانش¬آموزان به آن ندارد. «متنوع بودن کالا» نقش مهم و تعیین کننده¬ای در گرایش دانش آموزان به کالای خارجی بازی می¬کند، یعنی هرچه تنوع کالا بیشتر باشد، میزان گرایش به آن نیز بیشتر است. بین «میزان گرایش دانش¬آموزان دختر» و «میزان گرایش دانش¬آموزان پسر» به کالای خارجی تفاوت معناداری وجود دارد و میزان گرایش به کالای خارجی در میان دانش¬آموزان دختر بیش از دانش¬آموزان پسر می¬باشد. میزان گرایش دانش¬آموزان به کالای خارجی «ارزان قیمت» بیشتر از گرایش آنان به کالای «گران قیمت» می-باشد. واژگان کلیدی: کالای خارجی، کیفیت، تنوع، دانش آموزان

کلید واژگان :

کالای خارجی، کیفیت، تنوع، دانش آموزان



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک