چکیده :

با توجه به اینکه نرمافزارهای اجتماعی، ابزارهای تعاملی و ارتباطی هستند که نقش موثری در حوزه یادگیری و آموزش ایفا است. متاسفانه شیوه آموزشی تعاملی با ابزارهای وب 2، در کشور ما رویکردی نو به شمار میرود و از طرفی سیستم مدیریت یادگیری در بسیاری از دانشگاه های مجازی به منظور بهبود فرایند آموزش و یادگیری دانشجویان، با کمبودهایی مواجه است. بر اساس تحقیق محققان، تلفیق سیستم مدیریت یادگیری و نرم افزارهای اجتماعی در دانشگاه ها، بسیاری از این محدودیت ها را کاهش داده است. هدف از این پژوهش ارایه چارچوبی مفهومی برای بهره گیری از نرمافزارهای اجتماعی در سیستم مدیریت یادگیری است. در این راستا، استراتژی پژوهش، طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی آن است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایش میباشد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه است. نمونه گیری به روش غیر تصادفی هدفمند است. لذا با بررسی ادبیات موضوع، ابتدا قابلیت های انواع نرمافزارهای اجتماعی (ویکی، وبلاگ، شبکه های اجتماعی، پادکست و تگ) در حوزه یادگیری و آموزش شناسایی و یک چارچوب مفهومی در خصوص کاربرد این نرمافزارها در هر یک از ماژول های سیستم مدیریت یادگیری به منظور مرتفع نمودن برخی مشکلات ناشی از این سیستم ها در دانشگاه های مجازی ارایه گردید و سپس با نظرسنجی 15 نفر از خبرگان حوزه های یادگیری الکترونیکی و ارتباطات و رسانه، چارچوب پیشنهادی مورد تایید قرار گرفت. بر اساس یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، کاربرد انواع نرم افزارهای اجتماعی در ماژول های LMSتایید و از لحاظ اهمیت رتبه بندی شدند.

کلید واژگان :

یادگیری الکترونیکی، سیستم مدیریت یادگیری، وب 2، نرم افزار اجتماعی



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک