چکیده :

امروزه گردشگری به عنوان یکی از گسترده‌ترین فعالیت‌ها در بخش‌های اقتصادی,فرهنگی,اجتماعی و ... به شمار می‌آید.گردشگری پدیده‌ای است که از دیر باز در جوامع انسانی مختلف وجود داشته اما با ورود به عصر مدرن به صورت یک صنعت سود‌آور در آمده و مورد‌توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است که هر ساله با رشد و توسعه این صنعت چند وجهی مواجه بوده ایم.گردشگری اثرات عمیق اقتصادی,فرهنگی,اجتماعی و محیط زیستی در زندگی جوامع بوجود می آورد که به نوعی با فرایند جهانی شدن مرتبط و موجب جهت دادن به این فرایند می شود.جهانی شدن بر تحولاتی اشاره دارد که در عصر پسامدرن , پیرامون امور اقتصادی و به ویژه در امور فرهنگی رخ داده است و اساسا فرایند جهانی شدن در پی یکی شدن با تکیه بر تغییرات اقتصادی,اجتماعی و فرهنگی است.گردشگری یکی از عوامل مهم وتسهیل کننده ابزارهای جهانی محسوب می شود و به عنوان یکی از جریان های داخل شبکه اقتصاد و فرهنگ جهانی در راستای انتقال سرمایه و هویت از مبدا به مقصد و برعکس عمل می کند.این مقاله به بررسی رابطه گردشگری و جهانی شدن می پردازد,و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی می باشد.یافته های تحقیق نشان می دهد گردشگری به عنوان یک فعالیت اقتصادی و فرهنگی در پی حفظ ارزشها,فرهنگ ها و هویت ها و توسعه ی اقتصاد و ارتقا ملل می باشد و می تواند با مدیریت هدفمند کشورها, زمینه های لازم برای بستر آفرینی وجهه های مثبت فرایند جهانی شدن را فراهم آورد .

کلید واژگان :

گردشگری,جهانی شدن,توسعه اقتصادی,فرهنگی,اجتماعی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک