چکیده :

پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش آموزش مبتنی بر چندرسانهای دیداری و شنیداری بر میزان علاقمندی و شرکت در نماز جماعت دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر ماهیدشت صورت پذیرفت. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. در این روش پس از انتخاب گروه آزمودنی، پیشآزمون برای فراگیران اعمال شد و پس از اجرای متغیر مستقل پسآزمون اجرا شد. از روش تدریس چندرسانهای به عنوان متغیر مستقل استفاده شد که تأثیر آن بر علاقمندی و میزان شرکت دانشآموزان در نماز جماعت بررسی شود. جامعهی آماری شامل تمامی دختران مقطع متوسطهی دوم شهر ماهیدشت که در سال تحصیلی 59 59 مشغول به تحصیل بود. - که شامل 59 نفر میباشند و با روش سرشماری کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. از این تعداد به روش گمارش تصادفی 99 نفر به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند و 99 نفر به عنوان گروه کنترل گمارش شدند. از چک لیست برای ثبت میزان شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مدرسه و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. این پرسشنامه برای اندازه گیری علاقمندی به نماز جماعت و شامل 11 سؤال در طیف لیکرت میباشد. که روایی آن توسط متخصصان تأیید گردید و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده گردید که 79 /. به دست آمد و این نشان از پایایی پرسشنامه میباشد. دادهها و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss مورد ارزیابی آمار توصیفی و استنباطی قرار گرفت در این پژوهش برای آزمودن فرضیهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش چندرسانهای بر میزان شرکت در نماز جماعت و همچنین علاقمندی به نماز جماعت دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر ماهیدشت تأثیر دارد.

کلید واژگان :

چندرسانهای، نماز جماعت، مقطع دوم متوسطه، شهر ماهیدشت.



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک