چکیده :

چکیده هدف: سنجش ميزان رعايت کدهاي اخلاق در پژوهش در دانشجويان پرستاري به عنوان کارکنان آينده ي سيستم خدمات بهداشتي درماني امري ضروري است. براي تعيين نيازهاي آموزشي اخلاقي و هم چنين، ارزشيابي اين آموزش ها نياز به بررسي ميزان رعايت کدهاي اخلاقي در بين دانشجويان وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رعایت دانشجویان پرستاری از کدهای اخلاق در تحقیق در دانشکده شهید بهشتی رشت انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه یک مطالعه مقطعی- توصیفی بوده که بر روی 110 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده شهید بهشتی شهر رشت که با روش سرشماري انتخاب شدند، انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل رضایت جهت شرکت در پژوهش و عدم ابتلا به بیماری های روانی بود. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه ی محقق ساخته ی دو قسمتی بود که بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم شامل سوالاتی پیرامون آگاهی از کدهاي اخلاق در پژوهش براساس بیانیه هلسینکی بود. روایی و پایایی پرسشنامه به روش سنجش CVR و CVI و آزمون مجدد سنجیده شد. جمع آوری داده ها به مدت دو ماه از آبان تا آذرماه 96 طول کشید. پس از جمع آوری داده ها و ورود به نرم افزار SPSS نسخه 16 داده های حاصل با استفاده از آزمون های آماری توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون کای دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان آگاهی دانشجویان از کدهاي اخلاق در پژوهش ضعیف بوده است(19.44%). هیچگونه ارتباط معنی داری بین مشخصات دموگرافیک نمونه ها و میزان آگاهی از کدهای اخلاقی یافت نشد(P>0.05). نتیجه گیري: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که میزان آگاهی دانشجویان پرستاری از کدهای اخلاق در پژوهش در سطح ضعیفی قرار دارد. باتوجه به اهمیت رعایت اصول اخلاقی در مطالعات و پژوهش ها و اینکه دانشجویان نقش بسیار مهمی در انجام پژوهش های آینده در کشور را بر عهده دارند، ضروری است تا کارگاهها و کلاس های آموزشی مناسبی به منظور افزایش دانش این گروه صورت پذیرد.

کلید واژگان :

کلید واژگان: دانشجو، پرستار، کدهاي اخلاقی.



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک