چکیده :

هدف از پژوهش حاضر به بررسی تاثیر خودکارآمدی و تایید اجتماعی بر سلامت روان در دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی شهرستان دلفان می باشد .با توجه به اينکه هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر خودکارآمدی و تایید اجتماعی بر سلامت روان در دانش آموزان شهرستان دلفان است، لذا به لحاظ هدف کاربردي است، زيرا قصد اصلي آن کمک به حل بعضي از مشکلات موجود است. با توجه به اينکه اين تحقيق از نوع تحقيقات غيرآزمايشي است و ازلحاظ دسته‌بندي در زمره تحقيقات توصيفي- همبستگي قرارگرفته است و هدف آن بررسي رابطه ميان متغيرها بر اساس اهداف تحقيق است. جامعه آماري اين تحقيق شامل کليه دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی شهرستان دلفان بودند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسي ومورگان 311 نفر (185 دختر و 126 پسر) تعيين شد؛ که به روش نمونه‌گيري طبقه‌اي تصادفي نسبي انتخاب شدند.روش نمونه‌گيري در اين پژوهش نمونه‌گيري تصادفي طبقه‌اي نسبي بوده است. در اين پژوهش با استفاده از دو روش کتابخانه‌اي و ميداني داده‌ها و اطلاعات موردنياز جمع‌آوري گرديد.یافته های پژوهش نشان می دهد که ضريب همبستگي پيرسون محاسبه‌شده (492/0) در سطح خطاي 01/0=α معنيدار است (01/0>sig)، لذا فرض Ho رد و فرض H1 مورد تائيد قرار ميگيرد؛ بنابراين چنين استنباط ميشود که با اطمينان بالاي 99 درصد بین خودکارآمدی و تایید اجتماعی بر سلامت روان در دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی شهرستان دلفان رابطه مثبت (مستقيم) و معنيدار وجود دارد؛ يعني با افزايش خودکارآمدی و تایید اجتماعی ، سلامت روان در دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی شهرستان دلفان نيز افزايش مييابد. بر اين اساس فرضيه فوق مورد تائيد قرار ميگيرد.

کلید واژگان :

خودکارآمدی ، تایید اجتماعی ، سلامت روان ، دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک