چکیده :

هدف کلی از تحقیق حاضر مقایسه عوامل موثر بر همذات پنداریِ هواداران با تیم های ورزشیِ با سابقه و تیم هایِ ورزشیِ تازه تاسیس بوده است. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و از شاخه تحقیقات میدانی بوده است. در این تحقیق به منظور گردآوری داده ها و تعیین عوامل مؤثر بر ایجاد همذات پنداری هواداران از پرسشنامه محقق ساخته فرآیند تحلیل سلسله مراتبی که روایی آن توسط متخصصان مدیریت ورزشی، بازاریابی و جامعه شناسی تایید، و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 89/0 ارزیابی شد، استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه هواداران تیم فوتبال سپاهان و تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان بودند که تعداد دقیق آنها نامشخص بود. بر اساس یک مطالعه مقدماتی و با استفاده از فرمول حجم نمونه جامعه نامحدود یک نمونه 126 نفری از هواداران تیم فوتبال سپاهان و یک نمونه 126 نفره از هواداران تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان به صورت تصادفی انتخاب شدند. از نرم افزار SPSS16 به منظور تعیین پایایی و آمار توصیفی و از نرم افزار Expert Choiceبرای تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسات زوجی بین معیارهای همذات پنداری استفاده شد. بر اساس تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی نتایج تحقیق نشان دادند که در بین هواداران تیم تازه تاسیسِ فوتسال گیتی پسند اصفهان " خاستگاه جغرافیایی" اساسی ترین عامل در همذات پنداریِ هواداران با تیم مورد علاقه خود محاسبه گردید. پس از "خاستگاه جغرافیایی"، "سبک بازی"، "بازیکنان و مربیان ستاره"، "تعاملات اجتماعی" و "سابقه و تاریخچه موفقیت های تیمی" نیز به ترتیب از دیگر عوامل موثر در احساس همذات پنداری هواداران مطرح بود. از طرف دیگر نتایج حاصله از مطالعه هواداران تیم فوتبال با سابقه سپاهان اصفهان نشان داد که عوامل موثر بر ایجاد احساس همذات پنداریِ هواداران با این تیم با عوامل موثر بر ایجاد احساس همذات پنداریِ هواداران با تیم فوتسال تازه تاسیس گیتی پسند اصفهان متفاوت بوده است. بدین ترتیب که در بین هواداران تیم فوتبال سپاهان اصفهان "سابقه و تاریخچه موفقیت های تیمی"، اساسی ترین عامل در همذات پنداریِ هواداران با تیم مورد علاقه خود محسوب شده است. "بازیکنان و مربیان ستاره"، "سبک بازی" و "تعاملات اجتماعی" و "خاستگاه جغرافیایی" نیز به ترتیب از دیگر اولویت های موثر در ایجاد همذات پنداریِ هواداران، مطرح شده است.

کلید واژگان :

هواداران، همذات پنداری، تیم های با سابقه، تیم های تازه تاسیس.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک