بقا در محیط نامطمئن و پُر رقابت کنونی، سازمان ها را به داشتن نیروهای متخصص و ماهر ملزم کرده است، نیروهایی که فراتر از وظایف تکلیفی خود عمل کنند؛ زیرا موفقیت سازمان ها وابستگی زیادی بهوجود این نیروها دارد. عوامل متعددی چون، توانمندسازی روانشناختی کارکنان، در شکل گیری این رفتار نقش دارند. هدف پژوهش پیش رو، بررسي رابطه ميان رفتار شهروندي سازماني و توانمندسازی روانشناختی كاركنان آموزش و پرورش استان مازندران است. از جامعۀ آماري پژوهش که 387 نفر از كاركنان آموزش و پرورش استان مازندران بودند، 172 نفر نمونه انتخاب شدند. برای جمع¬آوري داده ها از پرسشنامه هاي استاندارد استفاده شده است و تجزيهوتحليل آنها بهوسيلۀ نرم افزارهاي اس.پی.اس.اس. و لیزرل انجام گرفته است. يافته ها نشان داد که رابطۀ بین توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی، مثبت و معنادار است. همچنين اين ارتباط مثبت و معنادار، ميان ابعاد توانمندسازی روانشناختی و رفتار شهروندي سازماني نيز يافت شد. سازمان¬ها بايد كاركنان خود را تشويق كنند تا در رفتار شهروندي سازماني براي افزايش مقاصد عملي مشاركت کنند. هنگامي اثربخشي سازماني بیشتر افزايش مي يابد كه كاركنان سطح بالايي از رفتار شهروندي سازماني و ادراك از توانمندی داشته باشند.
کلید واژگان :آموزش و پرورش، توانمندسازی روانشناختی، رفتار شهروندی سازمانی.
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک