چکیده :

هدف این پژوهش، بررسی نوع و میزان اثرگذاری اینترنت بر حجم تجارت خدمات در کشورهای گروه D8(شامل ایران) در دوره 1995-2013 است. بدین منظور از یک مدل جاذبه اصلاح‌شده در قالب داده‌های ترکیبی و روش برآورد گشتاورهای تعمیم‌یافته سیستمی (SGMM) استفاده کرده‌ایم. نتایج نشان می‌دهد که نفوذ اینترنت تأثیر مثبت و معناداری بر حجم تجارت خدمات در کشورهای مورد مطالعه داشته است؛ به‌گونه‌ای که با افزایش 10 درصدی در تعداد کاربران اینترنت در هر 100 نفر (به‌عنوان شاخص اندازه‌گیری نفوذ اینترنت)، نسبت حجم تجارت خدمات به تولید ناخالص داخلی به میزان 18/0 درصد افزایش یافته است. نتایج آزمون‌های تشخیصی مدل نیز به‌همراه برآورده‌شدن علامت انتظاری ضرایب متغیرهای کنترل، برآورد درست مدل اقتصادسنجی را نشان می‌دهد.

کلید واژگان :

اینترنت؛ تجارت خدمات؛ کشورهای گروه D8؛ گشتاورهای تعمیم‌یافته سیستمی (SGMM)؛ مدل جاذبه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک