هدف: یک اجماع در حال رشد وجود دارد که کارآفرینی، فرآیندی است که از طریق فعالیت¬های اقتصادی جدید و سازمان¬یافته به وجود می¬آید که فرصت¬ها نقطۀ مرکزی این فرآیند است. ادبیات در زمینۀ فرصت¬های کارآفرینی به طور وسیعی از سال 2000 رشد یافته است. با توجه به مراحل اولیه توسعۀ فعالیت¬های اقتصادی جدید در روستاها، این نشانه¬ها باعث به صدا در آمدن تغییر مسیرهای تحقیقات کارآفرینی می¬شود. هرچند مباحث نظری و تجربی فقط بر روی جنبه¬ها و ابعاد نقش فرصت¬ها و تقابل با کنشگران محدود می¬شود؛ اما فرصت کارآفرینی از پیوند امیال فردی با شرایط اجتماعی و اقتصادی برای ایجاد یک محصول جدید یا خدمات، آشکار می¬شود. کارآفرینان فرصت¬ها را کشف، ارزشیابی و استخراج می¬کنند؛ به طوری که محیط¬های روستایی دارای فرصت¬های خوبی برای جوانان هستند. تاكنون راه-کارهای مختلفی براي توسعۀ روستايي مطرح شده است. با توجه به تجارب جهاني و شرايط كنوني حاكم بر كشورمان، نيازمند به¬كارگيري راهبرد جديدي براي توسعۀ روستاهاي كشور است كه در اين مورد مي¬توان به توسعۀ كارآفريني روستايي اشاره كرد. اين تحقيق با هدف کلي بررسی تأثیر تفکر استراتژیک و سرمایۀ اجتماعی بر تشخیص فرصت کارآفرینانه در بین جوانان روستایی انجام شد. سایر اهداف این تحقیق شامل بررسی ویژگی¬های جمعیت¬شناختی جوانان روستایی، وضعیت تشخیص فرصت¬های کارآفرینانه، وضعیت مؤلفه¬های سرمایۀ اجتماعی و وضعیت مؤلفه¬های تفکر استراتژیک بوده است. روش: این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. منطقۀ مورد مطالعه شهرستان کنگاور بود که چهار روستای قزوینه، دهلر، فش و گودین انتخاب شدند. جامعۀ آماري تحقيق شامل 9207 نفر از جوانان روستایی شهرستان کنگاور، در استان کرمانشاه بود، با استفاد از جدول بارتلت 225 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقه¬ای برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامۀ سازمانیافته بود. متغیرهای پژوهش شامل سه دسته سرمایۀ اجتماعی، تفکر استراتژیک و تشخیص فرصت¬های کارآفرینانه بودند. مؤلفه¬های سرمایۀ اجتماعی شامل انسجام اجتماعی، ارزش¬های اجتماعی- فرهنگی، مشارکت اجتماعی، امنیت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، بهادادن به زندگی، پذیرش تفاوت¬ها و ارتباطات اجتماعی بود. مؤلفه¬های تفکر استراتژیک شامل تفکر سیستمی، تفکر مفهومی، فرصت¬طلبی هوشمندانه و آینده-نگری بود. شاخص¬های تشخیص فرصت¬های کارآفرینانه نیز عبارت بودند از پویش رقابتی محیطی، جستوجوي پيشگام فرصت و راهکار نوآورانۀ خلق فرصت. برای سنجش متغیرهای پژوهش از طیف لیکرت پنج قسمتی (کاملاً مخالفم- 1 تا کاملاً موافقم- 5) استفاده شد. در این تحقیق، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شده است. روايي ابزار تحقیق با بررسی دیدگاه¬های اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه تعیین شد. پايايي پرسشنامه با استفاده از آزمون راهنما و آلفای كرونباخ تأیید شد. یافته¬ها: بر اساس یافته¬ها مشخص شد که جوانان روستایی از لحاظ شناسایی فرصت¬های کارآفرینانه در وضعیت ضعیفی قرار دارند. یافته¬ها نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج تحقیق نشان داد که میزان سرمایۀ اجتماعی جوانان روستای در حد متوسط است و تفکر استراتژیک نیز در همین حد بود. در بین مؤلفه¬های تفکر استراتژیک، مؤلفۀ آینده¬نگری و در بین مؤلفه¬های سرمایۀ اجتماعی، مؤلفۀ مشارکت اجتماعی بالاترین اولویت را در بین جوانان روستایی به خود اختصاص داده¬اند. نتایج برازش مدل به وسیلۀ نرم-افزارAMOS گویای آن بود که در مجموع، سرمایۀ اجتماعی و تفکر استراتژیک به ترتیب 0.54 و 0.49 درصد از تغیرات تشخیص فرصت کارآفرینانه را پیش¬بینی و تبیین می¬کند. از بین مؤلفه¬های سرمایۀ اجتماعی، بهادادن به زندگی جوانان روستایی و از بین مؤلفه¬های تفکر استراتژیک، سه متغیر آینده¬نگری، تفکر مفهومی و فرصت¬طلبی بین جوانان روستایی، رابطۀ مستقیمی با تشخیص فرصت¬های کارآفرینانه توسط آنها دارند. مدل نهایی پژوهش، گویای آن است که متغیرهای سرمایۀ اجتماعی و تفکر استراتژیک بر روی تشخیص فرصت کارآفرینانه نقش مثبت دارند؛ به طوری که تقویت مؤلفه¬های سرمایۀ اجتماعی در بین جوانان روستایی میتواند ارتباط تنگاتنگ با تفکر استراتزیک آنها داشته باشد. محدودیت¬ها: یکی از مهم¬ترین محدودیت¬های این پژوهش، بعد جغرافیایی تحقیق و پراکندگی روستاهای مورد بررسی بود. راهکارهای عملی: براساس یافته¬ها می¬توان پیشنهاد داد که باید به جوانان روستایی، آموزش¬های مختلفی نظیر مهارت¬های اجتماعی، مدیریتی، مهارت بیانگری، متقاعدسازی و سازگاری اجتماعی ارایه داد. اصالت و ارزش: محققان و برنامه¬ریزان روستایی می¬توانند از یافته¬های این تحقیق برای شناسایی و ارتقای هرچه بهتر فرصت¬های کارآفرینی در روستاها استفاده کنند و بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشند.
کلید واژگان :سرمایۀ اجتماعی، تفکر استراتژیک، جوانان روستایی، تشخیص فرصت کارآفرینانه
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک