چکیده :

سرمایه روانشناختی از مفاهیم نوینی است که امروزه مطرح شده است. در واقع طرح این رویکرد نشان دهنده نقش و اهمیت آن در زمینه سرمایه اجتماعی است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر ارزیابی رابطه سرمایه روانشناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماري شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15000 بودند که از این میان تعداد 400 نفر ( 200 پسر، 200 دختر) به روش نمونه گیري خوشه اي انتخاب شدند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و مقیاس سرمایه اجتماعی دلاویز استفاده شد. داده هاي به دست آمده با استفاده از روش هاي آماري ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان مورد بررسی قرار گرفت و کلیه نسخه 16 محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که SPSS مراحل توسط نرم افزار سرمایه روانشناختی و مؤلفه هاي آن با سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معنی داري دارد. از سویی، نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی و مؤلفه هاي آن قادرند تغییرات بهزیستی روانشناختی را به طور معنی داري پیش بینی کنند. بر این اساس افرادي که سرمایه روانشناختی مطلوب تري داشته از سرمایه اجتماعی بالاتري نیز بهره مند هستند.

کلید واژگان :

دانشجویان، سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک