چکیده :

موضوع اندازة بنگاه و تأثير آن بر عملكرد از موضوعاتي است كه در دوره هاي تاريخي علم اقتصاد از زواياي متفاوتي ارزيابي شده است. درحالي كه مطالعات انجام شده تا دهة 88 ميلادي اندازه هاي بزرگ بنگاه را به دليل توانايي استفاده از صرفه هاي نا يش از مقياس اندازه اي برتر معرفي كرده اند، گسترش بنگاه هاي كوچك و متوسط در اواسط اين دهه باعث شد تا تأثير جايگاه اندازه بر عملكرد بنگاه بازنگري شود. در اين ميان، مفهوم بهره وري از اساسي ترين مفاهيم بيان عملكرد بنگاه تلقي شد، از اين رو مطالعات متعددي كوشيده اند تا تأثير اندازه را بر بهره وري بنگاه بررسي كنند. با وجود اين، در ايران اگرچه سياست هاي اقتصادي خصوصاً در سال هاي اخير حمايت از بنگاه هايي با اندازة كوچك و متوسط ا وجهة همت قرار داده اند، به نظر مي سد از بررسي تأثير اندازه بر بهره وري غافل مانده اند. بر اين اساس، اين مقاله كوشيده است تا به بررسي اين موضوع در صنايع توليدي ايران با تأكيد بر صنعت توليد محصولات كاني عيرفلزي (كد 26) بپردازد كه يكي از محوري ترين صنايع توليدي ايران است. در اين مطالعه بهره وري با شاخص مالم كوئيست محاسبه و رابطة آن با اندازة بنگاه به روش رگرسيوني پولينگ ديتا تخمين زده شده است. نتايج اين بررسي نه تنها نشان دهندة آن است كه در كل صنعت، بنگاه هايي با اندازة بزرگ تر بهره وري بالاتري داشته اند، بلكه اين رابطه در قريب به اتفاق گروه هاي اين صنعت نيز برقرار است.

کلید واژگان :

اندا ة بنگاه، بهره وري، تحليل پو شي داده ها، شاخص مالم كوئيست، صنعت توليد كاني هاي غیر فلزي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک