پژوهش حاضر با بهرهگیری از مدل شکاف به ارزشیابی کیفیت خدمات دهیاریها میپردازد. بدین منظور 32 گویه در ابعاد رفتاری، کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی تعریف شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. برای محاسبۀ روایی، 50 پرسشنامه توزیع شد و با دادههای کسبشده و استفاده از فرمول ویژۀ کرونباخ آلفا، پایایی بخشهای مختلف پرسشنامۀ تحقیق 88/0 الی 90/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. جامعۀ آماری شامل 14559 سرپرست خانوار روستایی بوده که از این تعداد، بر اساس فرمول کوکران 400 خانوار به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج نشان داد که در تمام ابعاد مذکور، کیفیت خدمات دهیاریها اندک بوده و شکاف بین ادراک و انتظار روستاییان به ویژه در بعد اقتصادی بیش از سایر ابعاد است. همچنین مشخص شد بین متغیرهایی چون کیفیت رفتار دهیار، سن دهیار و شرکت وی در دورههای آموزش ضمن خدمت با کیفیت خدمات دهیاری در ابعاد گوناگون، ارتباط مثبت وجود دارد. علاوه بر این از نظر عواملی چون سطح تحصیلات دهیار، شغل دوم و نوع حضور وی در روستا تفاوت معناداری در کیفیت خدمات دهیاریها مشاهده شد. بر این اساس به منظور بهبود کیفیت خدمات دهیاریها و افزایش رضایت روستائیان، مواردی نظیر تمهید هماهنگیها و همکاریهای بین بخشی و سازمانی و توجه به مؤلفههای رفتار سازمانی، تجربه، تحصیل و آموزش ضمن خدمت پیشنهاد شده است.
کلید واژگان :دهیاری؛ شهرستان بناب؛ کیفیت خدمات؛ مدل شکاف؛ مدیریت روستایی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک