چکیده :

مقدمه: استرس نقش مهمی در تشديد نشانه‌های بيماری بازگشت اسيد معده به مری (Gastroesophageal reflux disease يا GERD) ايفا می کند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعيين ميزان اثربخشی آموزش مديريت استرس بر کاهش نشانه‌ها در افراد مبتلا به اين بيماری بود. روش‌: اين پژوهش نيمه ‌تجربی به صورت طرح پيش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه شاهد انجام شد. از ميان بيمارانی که از بهمن سال 1390 تا مرداد سال 1391 به مطب پزشک فوق تخصص بيماری های گوارش در شهر انزلی مراجعه کرده بودند و بنا به تشخيص پزشک به بيماری GERD مبتلا بودند، 38 بيمار زن انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمايش و شاهد قرار گرفتند. پس از انجام پيش‌آزمون به کمک مقياس ارزيابی نشانه‌ بيماری بازگشت اسيد معده به مري، ضمن ادامه درمان‌های متداول پزشکی در دو گروه، 8 جلسه مديريت استرس گروهی برای گروه آزمايش برگزار شد. در پايان، از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد و داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون‌های تحليل کوواريانس يک‌‌طرفه، Independent t و Paired t مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته‌ها: آموزش مديريت استرس، ابعاد فراوانی هر يک از نشانه‌های بيماری (01/0 = t) و ناراحتی يا کسالت مربوط به هر نشانه بيماری (001/0 > P) را در افراد گروه آزمايش کاهش داد، اما بر تعداد نشانه‌های بيماری آن‌ها تأثير معنی داری نداشت. نتيجه‌گيري: آموزش مديريت استرس گروهی می تواند در کنترل نشانه‌های GERD تأثيرگذار باشد. بنابراين، توصيه می شود که از اين شيوه نيز در کنار درمان‌های دارويی استفاده شود.

کلید واژگان :

بیماری بازگشت اسید معده به مری، آموزش مدیریت استرس، نشانه ها



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک