چکیده :

بسياري از محققان اصطلاح هيأت در آثار اشراقي سهروردي را معادل عرض در اصطلاح مشائي دانسته-اند و معتقدند که شيخ اشراق در اين زمينه تنها لفظی جديد وضع کرده است. در اين مقاله با مقايسة هيأت در حکمت اشراق با عرض در حکمت مشاء و نيز با مراجعه به تصريحات شيخ اشراق در اين زمينه، نشان داده مي¬شود که این دو اصطلاح متفاوت با یکدیگر هستند. اصطلاح هيأت در آثار شیخ اشراق به معانی صورت، شکل، حالت و نیز غیرجوهر به کاررفته است که هیأت به معنای غیرجوهر در مقابل جوهر در نظر اشراقیان است و نه جوهر از نظر مشائیان. بنابراین شیخ اشراق برای اشاره به معنای غیر جوهر در نظر اشراقیان، مجبور به وضع لفظی جدید شده است و اصطلاح عرض را صرفا در معنای غیرجوهر در نظر مشائیان به کار برده است. در نتیجه به دلیل متفاوت بودن تعریف جوهر در حکمت مشاء و اشراق، عرض و هیأت نیز که به ترتیب در مقابل جوهر مشائی و جوهر اشراقی وضع شده¬اند با یکدیگر متفاوتند.

کلید واژگان :

جوهر، عرض، هيأت، مشاء، اشراق، سهروردی.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک