چکیده :

ذات انسان بر مدنیت او مبتنی است ایفای نقش مدنیت نیز مستلزم آگاهی از قواعد اجتماعی است . از یک منظر یکی از رسالت های مربیان تعلیم دیده انتقال دانش و تجربیات به نسل غیر متخصص جامعه در حوزه ی تعلیم و تربیت است. این مطلب مبین یکی از نیاز های روز افزون همه ی اقشار اجتماع است تا در پرتو این انتقال دانش بتوانند رفتار و عملکرد خود را بر اساس مبانی علمی مستدل از یک جانب ، و فرهنگ بومی و الهی از جانب دیگر تنظیم کنند . که از جمله این ها تربیت شهروندی کودکان است ، انسان ها در مراحل مختلف زندگی خود نیازمند آموزش ها و تخصص های متناسب با تربیت شهروندی هستند . که هدف از اساسی و زیربنایی این آموزش در هر جوامعی ، منتقل کردن مجموعه ای از علوم ، نگرش ها ، و جهت گیری های رفتاری ضروری برای باقی ماندن و دوام و رفاه آن جامعه است . به همین سبب آموزش شهروندی به دنبال جلب توجه و حمایت جوانان از فرهنگ مدنی جامعه است . بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی بررسی میزان تأثیر روش تربیت شهروندی و شهروند مطلوب در خانواده بر کودکان دوره ابتداییمی باشد که ابزار گردآوری اطلاعات بصورت توصیفی – تحلیلی و به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است . همچنین منابع مورد استفاده در این تحقیق شامل اسناد و مدارک مکتوب از قبیل مقالات ، کتاب ها ، پایان نامه ها ، مجلات علمی – پژوهشی و ... بوده . دستاورد پژوهش آنکه یافته ها حاکی از آن است که تربیت شهروندان در دوره های مختلف بویژه در دوره ابتدایی برای پرورش افرادی مسئولیت پذیر و تابع قوانین و مقررات اجتماعی و همچنین ایجاد حس وطن دوستی و انسان دوستی امر ی حائز اهمیت فراوان می باشد .

کلید واژگان :

تربیت شهروندی ، شهروند مطلوب ، خانواده ، کودک ، دوره ابتدایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک