چکیده :

ختلال يادگيري، از مهمترين اختلالهاي دوران مدرسه ميباشد و كودكاني كه دچـار مشـكل هـاي يـادگيري هستند، اغلب با كودكان كمتوان ذهني اشتباه شده و گاه به كلي از جريان تحصيل و يادگيري كنار مـي ماننـد و علاوه براين، به علت سركوب در سنين حساس كودكي دچـار مشـكل هـايي در اجتمـاع مـي شـوند، بنـابراين هـدف پژوهش حاضر، بررسي آموزش مهارتهاي اجتماعي بر افزايش اعتماد به نفس كودكان داراي اختلال يـادگيري كلامي و كودكان داراي اختلال يادگيري غيركلامي بود.روش تحقيق تجربي مقدماتي و بدون گروه كنترل بود. جامعة آماري پژوهش شامل تمامي دانشآموزان كلاس اول تا چهارم داراي اختلال يادگيري كلامي و غيركلامي استان سيستان و بلوچستان بود كه از بين آنها 18 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگيري در دسترس انتخاب شدند. ابتدا كليه دانشآموزان به آزمون اعتماد بـه نفـس آيزنـگ پاسـخ دادنـد سـپس ميـانگين اعتمـاد بـه نفـس دانشآموزان قبل از آموزش مهارتهاي اجتماعي محاسبه شد و مهارتهاي اجتماعي براي 10 جلسه ( 60 دقيقهاي) به دانشآموزان آموزش داده و نتايج با استفاده از آزمون tوابسته تحليل شد. نتايج نشان داد، ميانگين اعتماد به نفس دانشآموزان بعد از آموزش مهارتهاي اجتماعي به صورت معنـاداري افـزايش ي افتـه اسـت و همـين عامـل موجـب بهبود عملكرد درسي در كودكان شد، بنابراين، با توجه به اثربخشي مهارتهـاي اجتمـاعي در ارتبـاط ميـان فـردي، پرسش كردن، توضيح دادن، گوش دادن، افشاي خود و ابراز وجود ميتوانيم از اين اموزش در مـدارس عـاد ي در كنار كلاسهاي درسي كودكان آموزش دهيم و موجب بالا بردن عملكرد اجتماعي اين كودكان شويم

کلید واژگان :

واژههاي كليدي: اختلال يادگيري، اعتماد به نفس، عزت نفس، مهارتهاي اجتماعي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک