توانمندسازی در سازمان قابلیتی است که فرصت تصمیم¬گیری را از طریق گستردهکردن حیطة اختیارات فراهم می¬کند و باعث شکستهشدن سلسله¬مراتب سنتی ساختارهای سازمان می¬شود. یکی از عوامل مؤثر بر توانمندسازی روان¬شناختی، تسهیم دانش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتقای توانمندسازی روان¬شناختی در پرتو تسهیم دانش کارکنان است. این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعة آماری این تحقیق کارکنان فرماندهی انتظامی استان هرمزگان که 195 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده¬ها، پرسشنامه¬های استاندارد تسهیم دانش چانگ و همکاران(2013) و پرسشنامه استاندارد توانمند سازی روانشناختی اسپریتزر(1995) بهکار گرفته شد و تجزیه وتحلیل داده¬ها با نرم¬افزارهایSPSS و آزمون همبستگی، رگرسیون و آزمون فریدمن انجام گرفت. نتایج نشان میدهد تسهیم دانش و مولفههای آن اثر مثبت و معناداری بر توانمند سازی روان شناختی دارد. با توجه به نتایج مشاهدهشده، تسهیم دانش عاملی بسیار قوی است که به توانمندسازی روانی کارکنان منجر می¬شود. براساس آزمون فریدمن، تشویق انگیزه یادگیری باضریب 18/2دراولویت اول قراردارد، در نتیجه بیشترین اثر را بر توانمند سازی روان شناختی دارد و در تسهیم دانش فردی ادامه باضریب 97/1دراولویت دوم و تسهیم فرصت یادگیری با ضریب 86/1 در رتبه سوم و پایانی قرار دارد درنتیجه کمترین اثر را بر توانمند سازی روان شناختی در ناجا دارد.
کلید واژگان :توانمندسازی روان شناختی، تسهیم دانش، کارکنان، هرمزگان.
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک