زمینه: در این پژوهش هدف شناسایی نقش اخلاق حرفه ای بر مدیریت دانش می باشد. اخلاق حرفه ای به عنوان متغیر مستقل و مدیریت دانش به عنوان متغیر وابسته می باشند. برای سنجش اخلاق حرفه ای از ابعاد مسئولیت پذیری، تعهد، صداقت، عدالت و اعتماد که با روش تکنیک دلفی استخراج شده اند و همچنین برای سنجش مدیریت دانش از ابعاد خلق ، ذخیره سازی ، تسهیم و کاربرد دانش که بر اساس مدل نیومن – کونراد(1999) می باشد استفاده شده است. روش کار: این پژوهش از ¬¬لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها¬، توصیفی از شاخه همبستگی می¬باشد، که برای جمع¬آوری اطلاعات و داده¬ها از مطالعات کتابخانه¬ای، اینترنت و توزیع پرسش نامه استفاده¬شده¬است. متغير هاي تحقيق عبارتند از :مؤلفه های اخلاق حرفه ای به مثابه متغير مستقل، و مديريت دانش به مثابه متغير وابسته. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان حوزه ها و دانشکده های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج به تعداد 279 نفر می¬باشد. اطلاعات بدست آمده در محیط¬ نرم افزاری SPSS18 و Lisrel8.8 با اعمال آزمون های آماری مناسب با توجه به فرضیات پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین اخلاق حرفه ای و مدیریت دانش یک رابطه مثبت و معناداری وجوددارد یعنی طبق یافته ها هرچه کارکنان در پای بندی به اصول اخلاق حرفه ای کوشا تر باشند، استقرار مدیریت دانش با سهولت بیشتری انجام می یابد و عملا خود کارکنان بصورت خود جوش و خود کنترل با توجه به روحیات حاکم بر سازمان مسیر را هموار خواهند نمود. نتیجه گیری: بهترین راهکار برای استقرار مدیریت دانش تقویت اخلاق حرفه ای و به طبع آن تعریف کدهای اخلاقی مربوطه می باشد.
کلید واژگان :مدیریت دانش- الگوی عمومی مدیریت دانش- اخلاق حرفه ای
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک