چکیده :

مقدمه: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری بر پرخاشگری دانش آموزان مدارس راهنمايي دخترانه یک شهرک نظامی است. فرضیه‌ی تحقیق عبارت است از: آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان مؤثر است. روش: روش تحقیق، شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. جامعه آماري تحقيق را کليه دانش آموزان مدارس راهنمايي دخترانه یک شهرک نظامی تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش از نوع تصادفی ساده است. افراد نمونه که ۴۵ نفر بودند با روش جایگزینی تصادفی در سه گروه ۱۵ نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق برای اندازه‌گیری میزان پرخاشگری، آزمون سیاهه بروز خشم حالت و صفت (STAXI-2) است. اطلاعات به‌دست‌آمده از آزمون پرخاشگری گروه‌ها در پس‌آزمون و پیش‌آزمون با استفاده از آزمون‌های تحلیل کوواریانس و لوین مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و سپس گروه‌ها با یکدیگر مقایسه شدند. یافته¬ها: در رفتار کلی خشم، برون‌ریزی خشم، درون‌ریزی خشم، صفت خشم، خلق‌وخوی خشم، حالت خشم، احساس خشمگینانه و خشم کلامی در سطح اطمینان 99% به میزان 17% تا 64% کاهش پس از آموزش مدیریت خشم در گروه‌های آزمایش مشاهده شد. همچنین در کنترل درون‌ریزی، افزایش نمره گروه¬ها در سطح اطمینان 95% به میزان 15% مشاهده شد. نتیجه¬گیری: به‌طورکلی نتایج این تحقیق سودمندی درمان و مؤثر بودن مداخلات در زمینه پرخاشگری را نشان می‌دهد. همچنین این تحقیق نشان داد که پرخاشگری پدیده‌ای قابل‌کنترل است و می‌توان با آموزش شیوه‌های کنترل و مدیریت خشم، آن را کنترل یا تعدیل نمود.

کلید واژگان :

1- اثربخشی آموزش گروهی 2- مدیریت خشم 3- پرخاشگری



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک