چکیده :

هدف از این پژوهش، بررسی رابطه هوش معنوی با خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده ها، جزء پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 1394-1393 به تعداد1542 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی ، و مطابق با فرمول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم 310 آزمودنی انتخاب شد ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی مربیان اسچانن – موران و وولفولک (2001) و پرسشنامه هوش معنوی هیلد برانت(2011) ، بود که پایایی آنها برای پرسشنامه خودکارآمدی معلمان 91٪ و برای پرسشنامه ی هوش معنوی90٪ تعیین شد. نتایج همبستگی نشان داد که بین خودکارآمدی و هوش معنوی رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد و همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که از بین مؤلفه های هوش معنوی، مؤلفه تفکر انتقادی وجودی بیشترین تأثیر را بر خودکارآمدی معلمان دارند .

کلید واژگان :

هوش معنوی، خودکارآمدی، معلمان مدارس ابتدایی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک