چکیده :

مفهوم شايست هسالاري در مباني سازمان و مديريت، علاوه بر اينكه دربردارنده مشخص ههايِ نموديِ انتخاب، انتصاب و نگهداري مديران است، به طور مشخص شاملِ فاكتورهايِ كليدي وسيعي است كه هنوز در استقرار نظام شايست هسالار بر آن اتفا قنظر عمومي حاصل نشده است. بر اين اساس هر گونه تحليل پيرامون ريش هها، چال شها و موانع آن، مطالع هاي گسترده و فراگير را م يطلبد. در نتيج ه پژوهش حاضر با هدف بررسي ابعاد و مولف ههاي شايست هسالاري مديران و كاركنان در يكى از مؤسس ههاى آموزشى كشور، طر حريزي و انجام شد. روش پژوهش در مطالعه حاضر از نوع توصيفى، اكتشافى و روش جم عآوري داد هها كتابخان هاي- ميداني بود. جامعه آمارى پژوهش شامل كليه اعضاى رسمى و غيررسمى يكى از مؤسس ههاى آموزشى كشور به تعداد 521 نفر بود كه نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان 220 نفر انتخاب شد. پايايى پرسشنام هها 0 محاسبه و تاييد / به روش آلفا ىكرونباخ براى مولف ههاى ابعاد شايست هسالارى برابر 87 گرديد. همچنين استاندارد بودن پرسشنام هها و هنجاريابي آ نها در پژوه شهاي داخلي، روايى آزمون را تأمين نمود. سپس جهت شناسايى ابعاد شايست هسالارى از تحليل عاملى و روش مولف ههاى اصلى استفاده شد و از طريق تحليل اكتشافى، 10 عامل اصلى شناسايى و از طريق تحليل عاملى تاييدى، اين 10 عامل مجدداً مورد تاييد قرار گرفت. SPSS و LISREL رو شهاى آمارى ب هكار گرفته شده در اين پژوهش از طريق نر مافزار بود. ه مچنين نتايج تحليل عاملى تاييدى نشان داد كه تمامى شاخ صهاى برازش مدل تاييد م ىشوند و در بررسي ابعاد شايست هسالاري مشخص شد كه بين ميانگين برخي ابعاد در مديران و كارمندان تفاوت معن يدارى ديده م ىشود

کلید واژگان :

شایسته سالاری، موسسات آموزشی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک