چکیده :

در طول چند سال گذشته کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان اصلی ترین منابع ایجاد شغل در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شناخته شده اند. این نوع از کسب وکارها به سبب ماهیت و ویزگی های خاص خود و به دلیل اینکه سهم مهمی در تأمین نرخ بیکاری کشورها و افزایش رشد وتوسع اقتصادی جوامع دارند، برای دولت ها دارای اهمیت بسیار بالایی می باشند. این شرکت ها به دلیل کوچکی و سادگی در ساختارسازمانی، انعطاف پذیری بالا در برابر تغییرات، سرعت قابل قبول در روند انجام فعالیت ها و همچنین قدرت رقابت در محیط بیرونی شرکت از توانایی و ظرفیت های بسیار بالایی جهت بهبود عملکردهای خود و دست یابی به اهداف برنامه ریزی شده شرکت با استفاده از منابع موجود، برخوردار می باشند. مستند به گفته های فوق، شناسایی صحیح عوامل استراتژیک موثر بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط و به کارگیری درست هر یک از آنها به مانند سلاحی قدرتمند عمل نموده و از کسب وکارهای کوچک ومتوسط در برابر تغییرات نابهنگام محیطی محافظت خواهد نمود. لذا تحقیق حاضر با هدف مشخص نمودن عوامل استراتژیک داخلی موثر بر عملکرد شرکت های کوچک ومتوسط، ضمن مرور مستند بر ادبيات موضوعي مربوط، تعاريفي مختلف، مدلی یکپارچه از عوامل استراتژیک داخلی موثر بر عملکرد شرکت های کوچک ومتوسط ارائه شده است و در ادامه برای هر یک از ابعاد قضیه ای ارائه شده است. قضایای اصلی تحقیقی حاضر اینست که آیا بین عوامل مدیریتی، منابع انسانی، ساختار سازمانی، اندازه سازمانی، سیستم های سازمانی، بازاریابی و فروش، فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه، استراتژی ها شرکت، تولید و عملیات و منابع مالی سازمان با بهبود عملکرد شرکت های کوچک و متوسط ارتباط معناداری وجود دارد؟ بمنظور اثبات یا رد هر یک از قضایا، از ادبیات و تئوری های مرتبط پیشین استفاده شده است و تمامی قضایا مورد تأیید قرار گرفت. در پايان، ضمن جمع‏بندي و بيان نتايج تحقيق، پيشنهادات مرتبط با آن براي مديران و نيز ادامه و پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه شده است.

کلید واژگان :

مدل یکپارچه، عوامل داخلی استراتژیک، شرکت های کوچک ومتوسط(SMEs)



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک