چکیده :

مديريت پاشش سوخت که شامل شکل پاشش و زمان‌بندي پاشش است، اثر مهمي بر عملکرد موتور به ويژه شکل‌گيري آلاينده‌ها دارد. در اين مطالعه از نرم افزار ديناميک سيالات محاسباتي AVL Fire براي شبيه‌سازي شروع زمان پاشش سوخت در موتورهاي ديزل و تأثير آن در ميزان توليد دوده، استفاده شده است. نتايج نشان مي‌دهد که هر چه زاويه‌ي شروع پاشش به مرگ بالا نزديک شده ماکزيمم دوده‌ي توليد شده افزايش يافته است. همچنين مقدار دوده‌اي که در نهايت (بعد از مصرف شدن مقداري دوده) باقي مي‌ماند نيز افزايش يافته است. از آنجايي که با افزايش نسبت کربن به اکسيژن (C/O) مقدار تشکيل دوده نيز افزايش مي‌يابد، هر چه زاويه‌ي شروع پاشش به مرگ بالا نزديک مي‌شود به علت زيادتر شدن فشار محفظه احتراق و همچنين زودتر شروع شدن احتراق (کم شدن تأخير در احتراق) مخلوط شدن سوخت و هوا ناقص بوده و بنابراين حجم مخلوط غني زيادتر شده که نتيجه‌اش شکل‌گيري دوده‌ي بيشتر است. بر اين اساس درست است که از ديدگاه تشکيل دوده هرچه زودتر پاشش صورت گيرد بهتر است(دورتر از مرگ بالا) ولي اگر پارامترهاي ديگر مؤثر در عملکرد موتور به مانند تأخير در احتراق، توان توليدي و ... نيز در نظر گرفته شود به اين نتيجه دست يافته مي‌شود که تنها داشتن دوده‌ي کمتر نمي‌تواند مزيتي براي موتور باشد.

کلید واژگان :

تشکيل دوده، زاويه‌ي شروع پاشش، موتور ديزل، محفظه‌ي احتراق



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک