چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت ها در سبک های تفّکر و خلاقیّت هیجانی در بین دانش آموزان تیزهوش و عادی سال اوّل متوسطه شهر ارومیه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی - مقایسه ای است . بدین منظور 411 دانش آموز ) 511 تیزهوش و 511 عادی( سال اوّل متوسطه به عنوان نمونه به شیوه روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با پرسش نامه های سبک های تفکر )استرنبرگ، 6884 ( و خلاقیت هیجانی )آوریل، 6884 ( ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندگانه، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه نشان دادند که تفاوت معناداری بین خلاقیّت هیجانی و سبک های تفّکر دانش آموزان تیزهوش و عادی وجود دارد. میانگین سبک های تفّکر قانونی و قضایی دانش آموزان تیزهوش بالاتر از دانش آموزان عادی بود و میانگین سبک های تفّکر اجرایی، کلی، جزیی و محافظه کار، دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان تیزهوش بود. یافته ها پیشنهاد می کند که تعامل بین سبک های تفکر و هیجان یک عامل مهم برای تفاوت های فردی دانش آموزان در پیامد های یادگیری است. نتایج پژوهش این مطالعه اگرچه در ماهیت اکتشافی است اما کاربردهای ضمنی در سطح عملی را نیز دارا است.

کلید واژگان :

خلاقیّت هیجانی، سبک های تفّکر، دانش آموزان، تیزهوش.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک