چکیده :

همه ساله تعداد قابل توجهي از جوانان ذکور کشور برابر قوانين به خدمت سربازي اعزام گشته و همه آنان در ابتداي خدمت خود طي يک دوره حداقل 2 ماهه، آموزش هاي اوليه نظامي را فرا مي گيرند تا براي ادامه خدمت در يگان هاي مربوط آماده شوند. اين پژوهش به منظور بررسي تاثير دوره هاي آموزش نظامي بر توانمندسازي روان شناختي سربازان صورت گرفته است. بدين منظور تعداد 230 نفر از سربازان تحت آموزش در يک دوره از يکي از مراکز آموزشي نزاجا به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شده و به روش شبه آزمايشي و با استفاده از يک پيش آزمون و يک پس آزمون محقق ساخته و بر اساس الگوي پنج عاملي اسپريتزر مورد بررسي قرار گرفتند. داده هاي جمع آوري شده دو آزمون پس از تحليل توصيفي با استفاده از روش t زوجي مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج اين پژوهش نشان داد که دوره هاي آموزشي وظيفه عمومي با معناداري قابل قبول بر توانمندسازي روان شناختي سربازان تاثيرگذار است و لذا فرضيه اصلي و سه مورد از فرضيه هاي فرعي مرتبط با مولفه هاي معني داري، اعتماد و شايستگي تاييد شده و فرضيه هاي فرعي مرتبط با مولفه هاي خودمختاري و تاثيرگذاري به خاطر نشان دادن اثر معنادار منفي پذيرفته نشد. ميانگين سني 25.1 سال براي نمونه آزمون، کوتاه بودن دوره آموزش، اکتساب برخي از اين توانمندي ها در طول دوره تحصيلات دانشگاهي و سوابق کاري پيش از اعزام به خدمت و نيز شرايط ويژه مرکز آموزش نظامي از مهم ترين علل پايين بودن تغيير در ميانگين مولفه ها در دو آزمون (ناشي از ميزان تاثير دوره) و نيز منفي بودن اثر دوره در برخي از مولفه ها به شمار مي رود. با اين حال با به کار گيري پيشنهادات مطرح شده مي توان ميزان اين تاثير را افزايش داد.

کلید واژگان :

توانمندسازي روان شناختي، سرباز، دوره آموزش نظامي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک