چکیده :

تغییرات مداوم محیطی، بقا سازما نها را به اشکال مختلف تهدید م یکند. لذا بنگاه جهت ادامه حیات خود نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیکی مناسب جهت حداکثر بهره برداری از فرصت های محیطی با توجه به نقاط قوت و ضعف خود هستند. علی رغم این که پژوهشگران بازاریابی و مدیریت استراتژیک رابطه بین بازارمداری و کارآفرینی را با عملکرد سازمانی در شرک تهای مختلف آشکار کرده اند، اثربخشی چنین متغیرهایی بر نوآوری محصولات در بنگاه های تجاری ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. با توجه به اهمیت رویکردهای بازارمحوری و کارآفرین محوری در جهت بقا سازمان ها و مقابله با رقبا، این پژوهش با استفاده از داده های بدست آمده از بنگاه های تولیدکننده قطعات خودرو استان تهران، درصدد بررسی تاثیر این متغیرها بر نوآوری محصولات جدید م یباشد.نتایج پژوهش حاضر نشان م یدهد، اگرچه میزان حمایت مدیران از نوآوری محصول در بنگاه های کارآفرین محور و بازارمحور دارای تفاوت معنی دار است، اما وجود تفاوت در سایر متغیرها از قبیل کیفیت محصول، هم افزایی بازاریابی و تخصص در عرضه محصول جدید به بازار بین بنگاه های فوق معنادار نمی باشد. یافته های تحقیق ضمن ارتباط با ادبیات موجود در حوزه مورد بررسی، اطلاعات مناسبی را جهت اتخاذ رویکرد متعادل استراتژیک در اختیار مدیران قرار می دهد.

کلید واژگان :

کارآفرین محوری، بازارمحوری، نوآوری محصولات، صنعت قطعه خودروسازی ایران.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک