چکیده :

هدف تحقیق حاضر ارزیابی میزان کیفیت خدمات آموزشی و شناسایی میزان اهمیت و اولویت هر یک از معیارها و شاخص¬های موثر در کیفیت خدمات آموزشی آن نسبت به یکدیگر در جهاد دانشگاهی می¬باشد. روش مورد استفاده، پیمایشی و نمونه پژوهش حاضر را 101 نفر از فراگیران دوره‌های آموزشی کامپیوتر و معماری جهاد دانشگاهی و نیز خبرگان حوزه ارزیابی کیفیت آموزش تشکیل داده‌اند. به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته جهت ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی و رتبه‌بندی معیارها و شاخص‌های مؤثر بر آن‌ها استفاده شد که روایی و پایایی آن‌ها نیز مورد تایید قرار گرفت. داده‌های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس یک‌راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جهت رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات آموزشی از تکنیک AHP استفاده گردید. نتایج بیانگر آن است که معیارهای ارزشیابی، مدرس، تعامل و مشارکت در فعالیت‌های تدریس، تسهیلات فیزیکی، خدمات اداری و کیفیت نتایج در بهبود کیفیت دوره‌های آموزشی مؤثر بوده و در تمام معیارهای فوق به غیر از معیار تعامل و مشارکت در فعالیت‌های تدریس، گروه کامپیوتراز کیفیت مطلوب‌تری نسبت به گروه معماری برخوردار بود. نتایج حاصل از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) نشان داد که معیار مدرس با امتیاز (0.31) دارای بالاترین اولویت نسبت به سایر معیارها بوده و سایر معیارها اولویت‌های بعد از آن را به خود اختصاص می‌دهند.

کلید واژگان :

ارزشیابی، تکنیک AHP ،خدمات آموزشی، کیفیت



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک