چكيده هدف از اين پژوهش بررسي و مقايسه ي عملكرد تحصيلي دانش آموزان معلمان حقالتدريس پاره وقت، سرباز معلم و رسمي در دروس رياضي و علوم پايه ي پنجم ابتدايي شهرستان اهواز بوده است. به همين منظور پس از تهيه و ساخت آزمونهاي پيشرفت تحصيلي براي دروس رياضي و علوم به شيوهي نمونهگيري تصادفي چند مرحلهايي، 480 دانش آموز شهري و روستايي كه معلمان آنان حقالتدريس پاره وقت، سرباز معلم و يا رسمي بودهاند، انتخاب گرديد. پس از جمعآوري اطلاعات با استفاده از نرم افزار رايانهايي SPSS ويرايش 5/11 دادهها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. به منظور كنترل برخي از متغيرها مانند ميزان تحصيلات معلمان و بافت جغرافيايي آموزشگاه از تحليل كو واريانس نيز استفاده گرديد. به طور كلي از 12 فرضيهي تدوين شده، براساس شواهد به دست آمده هشت فرضيهي 1، 3 ، 7 ، 8 ، 9 ، 10 ، 11 و 12 تأييد و چهار فرضيه ي 2 ، 4 ، 5 و 6 مورد تاييد قرار نگرفتند. براساس نتايج به دست آمده عملكرد تحصيلي (در دروس رياضي و علوم) دانش آموزاني كه معلمان آنان رسمي ميباشند بالاتر از عملكرد تحصيلي دانشآموزاني ميباشد كه معلمان آنان پاره وقت و يا سرباز معلم است.
کلید واژگان :عملكرد تحصيلي، آزمونهاي پيشرفت تحصيلي علوم و رياضي، سربازمعلم، معلم حقالتدريس پارهوقت، معلم رسمي.
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک