چکیده :

سابقه و هدف: هوش يکی از مهم ترين تفاوت‌های فردی در بين افراد جامعه است. هوش معنوی، عملکرد همراه با بصيرت، ملايمت و مهربانی با حفظ آرامش درونی و بيرونی است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی با خود کنترلی و مکانيسم های دفاعی در دانش‌آموزان دختر سال سوم متوسطه در شهر مهران بود. روش بررسی: در اين پژوهش توصيفی و از نوع همبستگی، کليه دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه شهر مهران به تعداد 108 نفر بررسی شدند. از پرسشنامه هوش معنوی عبداله زاده برای سنجش هوش معنوی، پرسشنامه مکانيسم های دفاعی حسينی برای سنجش مکانيسم های دفاعی و پرسشنامه خود کنترلی تانجنی برای سنجش خودکنترلی دانش آموزان استفاده شد و داده‌ها با نرم افزار آماری SPSS 19 با استفاده از ماتريس همبستگی بين متغيرهای پژوهش تحليل گرديد. يافته‌ها: بين هوش معنوی و خود کنترلی رابطه مثبت معنی‌داری وجود داشت (01/0>p). بين هوش معنوی با مکانيسم درون فکنی و توجيه عقلی رابطه مثبت معنی‌داری وجود داشت (01/0>p)، اما بين هوش معنوی با مکانيسم بازگشت، جابه‌جايی، انکار، خيالبافی، والايش و تبديل رابطه‌ای معنی‌دار وجود نداشت. نتيجه‌گيری: اين مطالعه نشان داد که هوش معنوی با تقويت مکانيسم های دفاعی رشد يافته اين امکان را برای فرد فراهم می‌کند تا در مواجهه با موقعيت‌های استرس زا، فرد بتواند با استفاده از آن‌ها با عوامل استرس زا مقابله کند.

کلید واژگان :

هوش معنوی، خودکنترلی، مکانيسم های دفاعی، دانش آموزان دختر،



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک