چکیده :

بلوغ سازمان، توانايی حفظ يا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتيجه تداوم رضايت ذی‌نفعان سازمان در طول زمان است. بلوغ سازمانی ميسر نخواهد شد، مگر آنکه سازمان بتواند تغييرات محيطی خود را شناسايی نمايد و از آن تغييرات در جهت به‌روزآوری برنامه‌های راهبردی و چشم‌انداز خود استفاده کند. برای دستيابی به بلوغ، سازمان بايد به‌طور مداوم تغييرات عوامل محيطی را مورد پايش قرار دهد. از طرفی، امروزه دانش تنها منبع مطمئن برای ايجاد مزيت رقابتی پايدار در سازمان‌ها به‌شمار می‌آيد. در اين پژوهش، ضمن معرفی مدل‌های مديريت بلوغ سازمان و مديريت دانش، مدلی جهت سنجش و اندازه‌گيری درجه بلوغ سازمان ارائه گرديده است. رويکرد اصلی اين پژوهش، استفاده از فعاليت‌های مديريت دانش برای مديريت دانش تغييرات محيطی سازمان جهت ايجاد بلوغ سازمانی بوده است. برای اثبات مدل ارائه‌شده، درجه‌ بلوغ 112 قطعه‌سازی خودرو مورد ارزيابی قرار گرفت. در نهايت، نتايج نشان از اثبات فرضيه‌های پژوهشگران و در نتيجه، همبستگی بالای بين فعاليت‌های مديريت دانش و بلوغ سازمان داشت. برای آزمون فرضيه‌ها و به‌منظور سنجش اعتبار پرسشنامه‌ها نيز از ضريب همبستگی پيرسون استفاده شده است.

کلید واژگان :

بلوغ سازماني، مديريت بلوغ، مديريت دانش، ‌ مديريت راهبردي، تحليل محيطي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک