چکیده :

مقدمه: توسعه پايدار نظام آموزش عالی که يک نظام پويا میباشد مستلزم رشد موزون، متناسب و متعادل هر دو بعد کمی و کیفی به موازات يکديگر است. اين مطالعه با هدف تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی از ديدگاه دانشجويان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت . مواد و روش: در اين مطالعه مقطعی، 112 نفر از دانشجويان به صورت طبقهای تصادفی در سال 1311 انتخاب شدند. دادهها از طريق پرسشنامه سروکوال جمعآوری گرديد. پرسشنامه، شکاف کیفیت را در پنج بعد کیفیت خدمت شامل؛ ملموسات، اطمینان، تضمین، همدلی و پاسخگويی اندازهگیری کرد. دادهها با نرمافزار SPSS و بهکارگیری آمارههای توصیفی، آزمونهای تی زوجی، تی مستقل و - - آنالیز واريانس يک طرفه تحلیل شد. يافتهها: بیشترين 1 ( و کمترين شکاف کیفیت مربوط به بعد - - /21±1/ 1 ( و پاسخگويی) 21 /21±2/ شکاف کیفیت در ابعاد تضمین ) 11 - >2/ 1 ( بود. در تمام ابعاد خدمات بین ادراکات و انتظارات تفاوت معنیداری وجود داشت) 20 /88±2/ ملموسات) 88 P(. در مورد کیفیت 10 %( قائل به وجود شکاف منفی کیفیت بودند. / کلی خدمات آموزشی ارائه شده، اکثريت دانشجويان) 111 نفر، 1 بحث و نتیجهگیری: نظر به آنکه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در پیشرفت يک کشور نقش حیاتی و قابل توجهی دارند، بنابراين تقويت کیفیت آموزش عالی موجبات پیشرفت هرچه بیشتر کشور را فراهم خواهد ساخت. پیشنهاد میشود برای کاهش اين شکافها، کارگاههای آموزش نحوه خدمت به دانشجويان و برقراری ارتباط با آنان و نیز دورههای آموزشی شیوههای نوين آموزشی برای مدرسین برگزار شود، و فرهنگ مشتریمداری و دانشجو محوری نهادينه شود.

کلید واژگان :

شکاف کیفیت، خدمات آموزشی، سروکوال، ادراکات، انتظارات



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک