چکیده :

کنسرسیوم های محتوایی با هدف به اشتراک گذاری دانش مجموعه های محتوایی خاصی از یک منطقه جغرافیایی خاص، بافت موضوعی خاص، و یا دامنه ای دیگر فعالیت می کنند. این امر موجب افزایش دسترس پذیری به منابع دانش گردیده (طاهری، 1389)، با بر قراری ارتباط میان منابع (اشیای محتوایی) قابل دسترس، منجر به تولید ارزش افزوده می شود. از سوی دیگر، به دلیل تنوع جوامع کاربری مربوط به هر یک از اعضای کنسرسیوم، و تغییر نیازهای کاربری در مواجهه با دسترسی به حجم گسترده¬ای از اطلاعات، ارائه خدمات ویژه به کاربران و امکان شخصی سازی این خدمات، بدیهی به نظر می¬رسد. از این رو، به منظور تحقق قابلیت¬ها و ویژگی¬های یاد شده، نیاز به بستر و ابزارهایی مناسب است که بتواند در جهت نیل به اهداف کنسرسیوم های محتوایی مورد استفاده قرار گیرد. درگاه های کتابخانه ای در همین راستا گسترش یافته اند. در ادامه، ضمن تبیین مفهوم اصطلاح درگاه و انواع آن، و تفاوت آن با دیگر رسانه ها و فناوری ها در بافت مدیریت اطلاعات و فناوری اطلاعات، به درگاه های کتابخانه ای و جایگاه آنها در کنسرسیوم های محتوایی پرداخته می شود.

کلید واژگان :

درگاه های کتابخانه ای، دسترسی یکپارچه به منابع دانش



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک