پژوهش حاضر با هدف تبیین نمایه سازی ورتبه بندی اشیای محتوایی حاوی عناصر فرا داده ای هسته دوبلین و مارک 21 مبتنی بر زبان نشانه گذاری گسترش پذیر ایکس ام ال درمحیط های اطلاعاتی پیوسته پویاتوسّط موتورهای کاوش گوگل ویاهو و مقایسه آنها با یکدیگر، با رویکرد تحلیلی مقایسه ای انجام شد. جامعه پژوهش رايكصد شیء محتوایی(كتاب الكترونيكي) مبتنی بر زبان نشانه گذاری گسترش پذیرایکس ام ال در قالب دوگروه تشکیل می دادند.گروه اوّل حاوی عناصر فرا داده ای هسته دوبلین، وگروه دوّم حاوی عناصر فرا داده ای مارک 21 که از اواخر مرداد 1388 تا خرداد 1389 روی وب سایت انتشاریافته بودند. ابزارگردآوری داده ها سیاهه وارسی بود. وب سایت مورد مطالعه بر اساس پیشرفته ترین روش ها به موتورهای کاوش گوگل و یاهو معرّفی شدند. یافته های پژوهش نشان می دهند، موتورکاوش گوگل توانست عناصر فراداده ای مربوط به دو طرح فراداده ای هسته دوبلین و مارک 21 درج شده در اشیای محتوایی مورد مطالعه را به طورکامل نمایه سازی کند، ولی موتورکاوش یاهوتا پايان مهلت انتشار (حدود ده ماه) واکنش مثبتی نشان نداد، و فاقد توانایی در نمایه سازی و به پیروی از آن رتبه بندی اشیای محتوایی مورد مطالعه بود. از دیدگاه مقایسه ای نیز تفاوتی میان نمایه سازی ورتبه بندی عناصرفرا داده ای مربوط به دو استاندارد مورد مطالعه توسط موتور کاوش گوگل مشاهده نگردید.درمجموع، یافته ها حاکی از آن است که هیچ یک از دوطرح فرا داده ای هسته دوبلین و مارک 21 مبتنی بر ایکس ام ال منتشر شده در محیط های اطلاعاتی پیوسته پویا ازلحاظ دسترس پذیری توسّط موتورهای کاوش نسبت به یکدیگربرتری ندارند.
کلید واژگان :طرح فرا داده ای هسته دوبلین، قالب فرا داده ای مارک 21، نمایه سازی عناصر فرا داده ای، محیط های اطلاعاتی پیوسته پویا، موتورهای کاوش وب، رتبه بندی نتایج کاوش، زبان نشانه گذاری گسترش پذیر ایکس ام ال
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک