چکیده :

هدف: اين تحقيق با هدف شناخت رفتار مسيريابي كاربران از ورودي ساختمان كتابخانه با استفاده از مشاهده هدفمند و هم چنين شناخت پر ترددترين مسيرها براي تعيين مكا نهاي بازاريابي خدمات در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران با استفاده از نرم افزار سيستم اطلاعات مكاني انجام شده است. روش پژوهش: اين تحقيق با روش تجربي و با استفاده از يك سياهه وارسي از طريق مشاهده مستقيم مسيرهاي تردد مراجعين از درب ورودي طبقه هم كف و ورودي پل ههاي طبقه اول، دركتابخانه مركزي دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماري پژوهش شامل كليه كاربران و مراجعه كنندگان كتابخانه مركزي دانشگاه تهران بودند. به جاي نمونه گيري از خود كاربران، مدت زماني گردآوري داده ها نمون هگيري شده است. بعد از تحليل مسيرها و تعيين ميزان تردد در هر مسير مشخص با استفاده از نر مافزار آماري اس پي اس اس، اطلاعات وارد نرم افزار آرك جي آي اس شد و پايگاه اطلاعات مكاني مسيرهاي كاربران كتابخانه ايجاد شد و با استفاده از زبان ساخت يافته جست وجوي پايگاه داده جست وجوي پرترددترين مسيرها انجام و نقش ههايي از پلان كتابخانه كه مسيرها بر روي آن مشخص شده بودند از نرم افزار استخراج گرديد. يافته ها: در اين تحقيق بيش از 360 مسير ورودي مشاهده شد، اما تنها 5 مسير مشخص توسط بيش از 50 درصد مراجعين هميشگي براي ورود به كتابخانه انتخاب شده بود. مسير" درب ورودي كتابخانه، سپس رفتن به طبقه اول از سمت پله هاي چپ"، با 25/7 درصد، به عنوان اولين مسير پرتردد و مسير "درب ورودي، مسئول كيف داري، كيفداري سمت راست و رفتن به طبقه اول از 25 درصد، به عنوان دومين مسير پرتردد در طبقه ه مكف كتابخانه شناخته شده است كه بيش از 50 درصد / پله هاي سمت راست"، با 2 34 درصد به عنوان اولين مسير / ترددها را به خود اختصاص داده است. هم چنين مسير "ورودي طبقه اول به سالن ابوريحان"، با 4 9 درصد به عنوان دومين مسير پرتردد و مسير "ورودي / پرتردد، مسير "ورودي طبقه اول، راهرو زيراكس، سالن علوم و فنون"، با 3 9 درصد به عنوان سومين مسير پرتردد در طبقه اول ساختمان كتابخانه محسوب / طبقه اول، راهرو زيراكس، تالار انفورماتيك"، با 1 مي شود كه بيش از 52 درصد ترددها را در طبقه اول به خود اختصاص داده است. نتيجه گيري: با توجه به يافته ها، پرسنل كتابخانه مي توانند براي نقشه نگاري مسيرهاي پرطرفدار از سيستم اطلاعات مكاني استفاده كنند و با استفاده از نتايج آن در جهت تبليغات و بازاريابي بهتر خدمات و برنام ههاي كتابخانه عمل نمايند و سطح سهولت دستيابي به ناحيه ورودي كتابخانه جهت استفاده از منابع و خدماتي كه ارائه مي شود، را افزايش دهند.

کلید واژگان :

تجهيزات كتابخانه، سيستم اطلاعات مكاني، كتابخانه دانشگاهي، رفتار كاربران كتابخانه، مسيريابي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک