داعش به عنوان گروهی مرتجع و پیشا مدرن در حوزه¬های اعتقادی و اجتماعی تلاش دارد تا با استفاده از فضای مجازی و امکانات مدرن ارتباطی برای خود هویت سازی مستقل نماید. از همین رو با ساخت فیلم-های تبلیغاتی مختلف و انتشار آن در فضای مجازی به دنبال آن است که دیدگاه¬های جامعه جهانی را نسبت به خود تغییر دهد و از قالب یک گروه تروریستی وابسته و مرتجع خارج شده و تبدیل به گروهی دارای هویت مستقل و اهدافی آرمان¬خواهانه شود. هدف از پژوهش پیش رو بررسی نحوه بازنمایی ابعاد مختلف هویت خودی و دیگری توسط گروه داعش در فضای مجازی است. از همین رو پژوهش حاضر با استفاده از نظریه بازنمایی و کلیشه سازی به دنبال پاسخ این سؤال می¬باشد که بازنمایی هویت خودی و دیگری توسط گروه داعش در فیلم¬های تبلیغاتی منتشر شده در فضای مجازی چگونه است؟ در این پژوهش توصیف کیفی نشانهها در کلیپها بهصورت نظام¬دار انجام شده و تحلیل محتوای کیفی فیلم ها به صورت کدگذاری شده در سه مرحله صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر فیلم¬های تبلیغاتی در دسترس بوده که با روش نمونه¬گیری هدفمند و بر اساس اهداف پژوهشی، از میان نمونههای موجود انتخاب شده¬اند. در یافتههای استخراج شده از کلیپ های منتخب نشانهها و مفاهیم مختلفی وجود داشت که تقابل هویت خودی و دیگری را بر اساس کلیشهسازی نشان میداد و ساختار داعش را در کلیشهسازی هویت بر حق و مطلوب به تصویر میکشید و نیز برخورد با دشمن را در رویکرد سلبی و بر اساس تمایز از هویت خودی تعریف کرده بود تا کلیشه دشمن در قالبی قرار گیرد که هیچ مرز مشترکی با هویت خودی نداشته باشد.
کلید واژگان :بازنمایی، هویت خودی، هویت دیگری، داعش، فضای مجازی.
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک