چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی شیوه فرنالد در ترميم اختلال نارساخوانی دانش-آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تبریز بود. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش¬آموزان نارساخوان پايه سوم ابتدايی شهر تبريز در سال تحصيلی 90-1389 تشکیل می¬دادند که از اين تعداد 30 دانش-آموز به صورت نمونه¬گیری تصادفی چند مرحله¬ای انتخاب و به روش تصادفی در گروه¬های آزمايش و كنترل گمارده شدند. براي جمع¬آوري داده¬ها از آزمون تشخيصی خواندن، آزمون هوشی ريون، استفاده شد. داده¬ها با نرم¬افزار SPSS.16 و با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتايج نشان داد که شیوه کارایی فرنالد در ترمیم اختلال نارساخوانی دانش¬آموزان مؤثر بوده است و بین دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات پس-آزمون تفاوت معنی¬داری وجود دارد. نتایج نشان داد مداخله شیوه فرنالد بر ترمیم اختلال نارساخوانی تأثیرگذار بوده است. بنابراین کودکان نارساخوان نیازمند مداخلات مناسبی جهت رفع مشکلات درسی و تحصیلی خود می¬باشند که در این میان شیوه درمانی فرنالد باعث کاهش اختلال نارساخوانی در این دانش آموزان می¬شود.

کلید واژگان :

اختلالات یادگیری، نارساخوانی، شیوه فرنالد



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک