چکیده :

زمینه: برخوداری و رعایت استاندارد های اخلاق حرفه از سوی اعضای هیات علمی می تواند در کیفیت فرایند و برونداد سیستم نظام آموزش عالی موثر واقع شود، در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به رعایت استانداردهای اخلاق حرفه ای اساتید و رابطه آن بر تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی انجام شده است. روش: روش تحقیق توصيفي و طرح پژوهشي همبستگي از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان می باشد، 252 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای و کیفیت خدمات استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص رعایت استاندارد های اخلاق حرفه ای اساتید در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی شد ولی از نظر آنان بین وضعیت موجود و مطلوب رعایت استاندارد های اخلاق حرفه ای شکاف وجود دارد. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که : اثر مستقیم اخلاق حرفه ای بر تضمین کیفیت مثبت ومعنی دار است. نتیجه گیری: توجه به استانداردهای اخلاق حرفه ای اعضای هیات علمی می تواند یکی از راهبردهای اساسی جهت بهبود تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی باشد.

کلید واژگان :

اخلاق حرفه ای، اعضای هیات علمی، کیفیت نظام آموزش عالی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک