چکیده :

فراخور گسترش خدمات عمومی الکترونیک و اقبال عمومی و بازخورد مثبت آن در جامعه، حرکت تدریجی از نظام اداری سنتی به سوی نظام اداری الکترونیک امری اجتنابناپذیر مینماید. معیار میزان رشد و روش سنجش بازدهی و موفقیت سیستم‌ها با اطلاع از عوامل کیفیت و کمیت امکان‌پذیر می‌باشد، لیکن این دو معیار به طور کامل بیانگر میزان رشد و توسعه نمی‌باشند. در دنیای پیشرفته امروزی که تمامی جهش‌ها و موفقیت‌ها حاصل عوامل و پارامترهای محیطی و محاطی مختلفی می‌باشد با تعمق در این عوامل و پارامترها می‌توان مشاهده نمود علاوه بر اینکه تعداد پارامترها (کمیت) و نحوه اجرای هر یک از آنها (کیفیت) بر میزان بازدهی سیستم تاثیرگذار می باشند عامل مهم دیگری به نام تعامل و ارتباط بین آنها نیز به عنوان مهم‌ترین عامل در جهت پایداری، افزایش بهره‌وری و رشد تصاعدی بازدهی سیستم بسیار موثر می‌باشد. لذا ضرورت تحقق نظام اداری الکترونیک فراتر از مواردی چون تسریع امور و کاهش هزینه‌ها بوده و قابل تسری در مباحث کلیدی و بنیادی دیگری چون عدالت‌محوری، کاهش وحتی جلوگیری از فسادهای مالی و اداری، تغییر مثبت در نگرش و رفتارهای سازمانی، تاثیرات مثبت در الگوهای زندگی اجتماعی و افزایش هنجارها و کاهش ناهنجاری‌ها، تاثیر بر نظام آموزشی و .... خواهد بود. در این مقاله پس از بررسی مزایای نظام اداری الکترونیک، به ابعاد عدم تحقق آن پرداخته و در نهایت راهکارهای پیشنهادی در خصوص پیاده‌سازی و اجرای موفق این نظام ارائه خواهد شد.

کلید واژگان :

نظام اداری الکترونیک، نظام اداری یکپارچه، عدالت محوری، رفتارهای سازمانی، رضایتمندی، مطلوبیت سازمانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک