چکیده :

اندیشمندان, "سبک زندگی" را اغلب در دو حوزه شاخصه های نظری (ارزش ها و هویت) و شاخصه های عینی (مصرف و تفریح) مطالعه میکنند که مهم ترین این شاخصه ها, مصرف است. اما آیا در جامعه اسلامی که بر پایه ایمان به غیب و اخرت بنا شده, شاخصه های مصرف همان الگوی غربی است؟ اگر چنین نیست, سبک زندگی در جوامع اسلامی با چه مولفه هایی مغالطه پذیر و مدیریت پذیر میشود؟ از آنجا که سبک زندگی ارتباطی وثیق با مقوله های فرهنگ, جامعه, اخلاق, ایدئولوژی, شخصیت, هویت, مصرف و نیاز دارد و از سویی, پذیرش منفعلانه و تثبیت سبک زندگی غربی با خاستگاه سکولار آن برای جوامع مسلمان, موجب از دست دادن هویت و استقلال شخصیتی میشود, مطالعه درباره مولفه های سبک زندگی اسلامی اهمیتی دوچندان می یابد. پژوهش حاضر, اصلی ترین مولفه های سبک زندگی دینی را از دیدگاه رهبری در پنج حوزه اندیشه, خلقیات فردی, خانواده, خلقیات اجتماعی و کسب و کار به روش توصیفی و تحلیلی دسته بندی و ارائه می کند.

کلید واژگان :

مقام معظم رهبری- سبک زندگی ایرانی- اسلام- سبک زندگی دینی- الگوی مصرف.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک