چکیده :

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگی¬های شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه دانش‌آموزان متوسطه شهرستان آمل بود. روش تحقیق، از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، به صورت طرح کاربردی بود. جامعه آماری 11532 نفر از دانش¬آموزان و نمونه¬ی پژوهش، 390 دانش-آموز متوسطه بودند که به¬صورت نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه اضطراب رایانه¬ی هاینس، گلاس و نایت، پرسشنامه ویژگی¬های شخصیتی نئو و پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی، کوور و اوون بود.؛ داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش همزمان و تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS21 و LISREL8.80 تحلیل شدند. بین اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه رابطه منفی و بین ویژگی-های شخصیتی با خودکارآمدی رایانه رابطه وجود داشت. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که برون-گرایی، گشودگی، توافق، باوجدان بودن واضطراب رایانه، خودکارآمدی رایانه را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که برون¬گرایی، گشودگی، اضطراب رایانه و باوجدان¬بودن از طریق متغیر توافق بر خودکارآمدی رایانه اثر غیرمستقیم می‌گذارد؛ ولی توافق بر خودکارآمدی رایانه دانش-آموزان اثر مستقیم می‌گذارد. از سوی دیگر برون¬گرایی، گشودگی و اضطراب رایانه از طریق باوجدان¬بودن بر توافق اثر غیرمستقیم می‌گذارد ولی باوجدان¬بودن بر توافق اثر مستقیم می‌گذارد. یافته-های حاصل از این پژوهش بر کاربرد ویژگی¬های شخصیتی و اضطراب رایانه در خودکارآمدی رایانه دانش¬آموزان تأکید دارد.

کلید واژگان :

اضطراب رایانه، خودکارآمدی رایانه، دانش¬آموزان متوسطه، ویژگی های شخصیتی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک