چکیده :

زمینه و هدف: تجزیه و تحلیل مو شکافانه از نسبت شیوع آسیب ها و فاکتورهای خطرناک برای سلامتی، اساس و پایه برنامه ریزی پیشگیری کننده است، لذا هدف از این پژوهش تحليل آسیب های ورزشی دانش آموزان در ساعات درس تربیت بدنی مدارس شهر ارومیه است. روش شناسی: جامعه ی آماری کلیه ی دانش آموزان مدارس پسرانه ی مقطع راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه به تعداد21672 بودند. 8 مدرسه با جمعیت 3483 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و در طول سال تحصیلی91-90 مورد بررسي قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته ای بود که ضریب پایایی آن به روش آزمون مجدد83/0r = به دست آمد. بخش اول پرسشنامه حاوی اطلاعات مدارس و بخش دوم حاوی اطلاعات دانش آموز و متغیرهای مورد اندازه گیری بود که هنگام بروز آسیب، علت آسیب، محل آسیب، عضو آسیب دیده و اقدامات انجام شده ثبت گردید. داده ها با استفاده از روش هاي آمار توصيفي(فراواني، درصد فراواني) و آزمون هاي آمار استنباطي(مربع كاي) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتايج نشان دادکه در مدت بررسی، تعداد آسیب های رخ داده 77 مورد و میزان بروز آن %2/2 بوده است. در طول 9 ماه بررسی بیشترین علل آسیب ها افتادن و برخورد با زمین (%5/41)، بیشترین محل آسیب ها، زمین فوتبال(4/75%) و بیشترین عضو آسیب دیده مربوط به دست وبازو(%1/44) بوده است که نتیجه ی بررسی و کمک های اولیه توسط دبیران تربیت بدنی حاکی از %92 بهبودی و %8 عدم بهبودی کامل بوده است. همچنين نتایج آزمون مربع کای نشان داد که بین فراوانی های مشاهده شده در تمامی آیتم ها تفاوت معناداری وجود دارد(05/0p<). نتیجه گیری: لذا با توجه به يافته هاي اين پژوهش مي توان عوامل خطرزا و اندام هاي مستعد براي آسيب ديدگي در ساعات درس تربيت بدني را شناسايي و اقدامات لازم جهت جلوگيري از ايجاد حادثه را انجام داد.

کلید واژگان :

علل آسیب، محل آسیب، عضو آسیب دیده



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک