چکیده :

در سیستم های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیت های آنها بطور مستقیم یا غیر مستقیم در تربیت دانش آموزان و یا دانشجویان مؤثر است اما در این میان، نقش معلمان و اساتید و دانشگاهها از دیگر افراد بسیار برجسته‏تر می نماید چنان‏که بیشتر اوقات را دانش آموزان در مدرسه و دانشجویان در دانشگاه زیر نظر آنها سپری می کنند و عوامل دیگر هم فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلّم‏ها و اساتید می‏باشد از این رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می دانند .از این رو اصطلاح اخلاق، یعنی اصلاح همة روابط انسان در رسیدن به تعالی واقعی، که خود موجب شکوفایی استعدادها است. در این مسیر لازم است «استعدادها»، «افعال»، «آرزوها» با «غایت وجودی» و «هدف خلقت» انسان هماهنگ شود؛ و مقدمه این هماهنگی شناخت و آگاهی از «نقطه های کمال» و «راه های رسیدن به آن»، «بایدها»، «نبایدها» و همچنین آگاهی از «هست ها» و «واقعیات تکوینی» می باشد. اینکه شناخت از موضوعات فوق همه به عهده علم اخلاق است و یا علوم دیگر نیز در این راستا به کمک این علم می آیند تا تعالی اخلاقی صورت پذیرد موضوعی است که در این نوشتار تبیین خواهد شد. هدف پژوهش حاضر بررسی اخلاق درتعلیم و تربیت اسلامی می باشد. بدین منظور با مراجعه به کتابهای دینی نکاتی درباره تربیت و اخلاق اسلامی استخراج شده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع تحلیل اسنادي است. این پژوهش در ابتدا به معنا و مفهوم علم اخلاق و تربیت پرداخته و در نهایت با روش تحلیل اسنادي عمده ترین اهداف و اصول تربیت واخلاق اسلامی را مورد بررسی قرار داده و به صورت کیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار داده و پیشنهاداتی جهت کاربرد این پژوهش و پژوهش هاي آتی ارائه نموده است.

کلید واژگان :

معنای اخلاق-تربیت در اسلام-مراحل تربیت در اسلام-روشهای تربیت در اسلام



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک