چکیده :

هدف: اين پژوهش با هدف درك ميزان علاقه به موضوع سايبرنتيك در سطح بين المللي در بازه زماني 16 ساله (1995 – 2011) صورت گرفته است تا دريابد كه آيا موضوع سايبرنتيك از الگوي مديريت مد زودگذر پيروي مي كند يا خير. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، پيمايش توصيفي است؛ بدين منظور، پس از شناسايي و انتخاب كليدواژه هاي اين حوزه به كمك منابع اطلاعاتي مختلف، كار جست وجوي پيشرفته واژه هاي گزينش شده در پايگاه اطلاعاتي «امرالد» و «وايلي» انجام و تعداد انتشارات صورت گرفته در هر سال بر مبناي عنوان، چكيده و كليدواژه، استخراج و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: يافته هاي به دست آمده از پژوهش نشان داد كه بيشترين تعداد مقالات در موضوع سايبرنتيك در اواخر دهه 90 در پايگاه اطلاعاتي امرالد منتشر گرديده و از آن زمان تاكنون نيز روند صعودي را در پيش گرفته است. پايگاه وايلي نيز نتايج مشابهي را نشان داد. بنابراين در اوايل قرن 20 شاهد رشد روزافزون انتشارات مرتبط با اين موضوع هستيم كه اين مسئله، پيروي سايبرنتيك از الگوي مديريت مد را به چالش مي كشد. بدين مفهوم كه علاقه به اين موضوع از الگوي نوسانات زنگي شكلآبراهامسون كه نشان دهنده مديريت مد زودگذر است پيروي نمي كند. نتيجه گيري: بنابر نتايج حاصل، ميزان علاقه به موضوع سايبرنتيك از الگوي نوسانات زنگي شكل كه نشان دهنده مديريت مد است، پيروي نمي كند و با توجه به افزايش تعداد مقالات در موضوع سايبرنتيك و به دنبال آن افزوده شدن تعداد مجلات تخصصي در اين زمينه موضوعي، احتمال نهادينه شدن سايبرنتيك به عنوان يك رشته دانشگاهي، براي آينده قابل پيش بيني وجود خواهد داشت.

کلید واژگان :

سايبرنتيك، مديريت مد، مد زوگذر، الگوي نوسانات زنگي شكل



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک