چکیده :

هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تفاوت گرایش¬های رشته کتابداری و اطلاع رسانی در کشورهای انگلیس، آمریکا، و کانادا با ایران و تاثیر آن بر میزان تولید علم تخصصي در عرصه بین¬المللی در این کشورها انجام شد؛ روش/رویکرد پژوهش: رویکرد مورد استفاده برای انجام پژوهش، رویکرد تحلیلی-مقایسه¬ای بود، و گردآوری داده ها بر اساس روش اسنادی (کتابخانه¬ای) صروت گرفت؛ یافته ها: یافته¬های پژوهش در مورد تعداد گرایش¬های رشته کتابداری در کشورهای مورد مقایسه با ایران نشان داد، آمریکا دارای 46 گرایش، کانادا 24 گرایش، و انگلستان 20 گرایش تخصصی است. این درحالی است که ایران فقط دارای 10 گرایش آن هم به صورت پراکنده و غیر هدفمند در چندین نوع دانشگاه و نظام آموزشی است. از سوی دیگر، میزان تولیدات علمی در اين رشته در کشورهای مورد مقایسه با ایران در مجموع بیش از 43 درصد از کل تولیدات علمی دنیا (نمایه شده درپایگاهوب علم (WOS)، موسسه اطلاعات علمی تامسون (آی.اس.آی)) را در بین سال¬های 2000 تا 2009 در مقابل سهم 0.255 درصدی ایران بود. نتیجه گیری: تفسیر یافته¬ها حاکی از آن است که تعدد گرایش‌های تخصصی که بر اساس نیازهای جامعه بومی، همگامی با تحولات همه جانبه و فناوری¬های نوین اطلاعاتی، و به طور کلی بلوغ رشته کتابداری و اطلاع¬ رسانی است، بر میزان تولید علم کشورها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی تاثیر مستقیم دارد.

کلید واژگان :

کتابداری و اطلاع رسانی؛ گرایش های تخصصی؛ آموزش؛ تولید علم؛ مطالعه تطبیقی؛ ایران؛ آمریکا؛ کانادا؛ انگلستان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک