هدف: هدف اصلي از پژوهش حاضر ارزيابي صفحات خانگي وب سايت هاي دانشگاه هاي آزاد اسلامي واحدهاي مناطق 7، 14 و 15 از نظر رعايت معيارهاي مديريت دانش است که در نهايت به رتبه بندي اين وب سايت ها بر اساس اين سه عامل منجر شده است. روش پژوهش: اين پژوهش پيمايشي تحليلي و از نوع کاربردي است. گردآوري داده ها با استفاده از روش مشاهده مستقيم و بر اساس سياهه وارسي مبتني بر مدل (K-ACT) مي باشد. در اين سياهه وارسي، 3 فاکتور مهم مديريت دانش که همان دسترس پذيري، خلق و اشاعه دانش است در قالب 13 عامل کلي (50 معيار) مورد ارزيابي قرار مي گيرد. يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان مي دهد در بخش عامل اصلي دسترس پذيري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد سيرجان در بين تمامي دانشگاه هاي مناطق 7، 14 و 15 رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در عامل اصلي خلق دانش، وب سايت دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان که در منطقه 14 دانشگاهي قرار دارد، توانسته است نسبت به ساير واحدهاي دانشگاهي در مناطق سه گانه معيارهاي بيشتري از عامل خلق دانش را در طراحي وب سايت خود مدنظر قرار دهد. در آخرين عامل اصلي يعني اشاعه دانش نيز واحد بردسير در جايگاه برتر قرار دارد. همچنين در مجموع سه عامل نيز واحد زاهدان در رتبه نخست و واحد سيرجان در رتبه دوم جاي دارند و در آخرين رتبه نيز مرکز حاجي آباد از منطقه دانشگاهي 15 قرار دارد. نتيجه گيري: هر چند بسياري از واحدهاي دانشگاهي در منطقه هاي 7، 14 و 15 نسبت به استفاده از اينترنت و به طور کلي فناوري اطلاعات اقدام نموده اند، اما اين عمل فاقد پشتوانه هاي علمي خاص مي باشد و بيشتر به ارائه اطلاعات کلي از آن دانشگاه ها بسنده شده است و کارکردهاي مختلف و خدمات گوناگوني که مي توان از مقوله هاي مديريت دانش در عرصه فناوري اطلاعات انجام داد، چندان مورد توجه نبوده است
کلید واژگان :وب سايت ها، مديريت دانش، دانشگاه آزاد اسلامي، خلق دانش، اشاعه دانش، دسترسي به دانش
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک